Gesponsord

Hoe kies je een autoformule? 'De garantie bij Autovakmeester is een win-win'

Hoe kies je een autoformule? 'De garantie bij Autovakmeester is een win-win'

Al vijftig jaar leidt Jan van Poppelen het familiebedrijf dat zijn vader ooit als autohobby begon. Wat begon als een kleine werkplaats is uitgegroeid tot een bloeiend autobedrijf in Reek. Waarom koos Jan ervoor om zich aan te sluiten bij Autovakmeester?

Jan van Poppelen (bijna 65) werkt al vijftig jaar in het familiebedrijf. Jan: “Ik begon als vijftienjarige bij mijn vader, die eerst een boerderij runde en auto’s als hobby had. Zo ontstond ons autobedrijf.” Op tafel ligt een fotoboek met de rijke historie van het bedrijf, en aan de muur hangt een ingelijst APK-certificaat van 1985. Jan behoorde tot de eerste keurmeesters van Nederland. “Volgend jaar stop ik met de verlenging van mijn APK-bevoegdheid,” zegt hij. “Sommige klanten zijn verbaasd dat ik hier nog steeds werk, maar velen van hen komen hier ook al dertig jaar.” Dat klantbehoud is terug te zien in de klantbeoordelingen. Via Klantenvertellen, een onderdeel van de Autovakmeester-formule, scoort het autobedrijf een indrukwekkende 9,6.

De weg naar de juiste formule

In 61 jaar tijd heeft Autobedrijf Jan van Poppelen zich drie keer aangesloten bij een garageformule. “Ik wilde ergens bij horen,” vertelt Jan. “De eerste formule voelde te afstandelijk en de tweede wilde in onze boekhouding meekijken. Daar ben ik niet van gediend.”
Jan zocht verder en kwam in contact met Autovakmeester, een formule van Alliance Automotive. Jan: “Ton Sieljes van Autovakmeester presenteerde het concept samen met onze grossier. We zijn erg tevreden. Formulemanager Angelo Mulder bezoekt ons regelmatig en lost problemen vaak met één telefoontje op.”

Ellen, Jelle en Jan van Poppelen zetten zich samen in voor een sterke klantrelatie.
Ellen, Jelle en Jan van Poppelen zetten zich samen in voor een sterke klantrelatie.

De toekomst van het familiebedrijf

Veel autobedrijven worstelen met continuïteit, maar Autobedrijf Jan van Poppelen heeft die uitdaging goed doorstaan. “We krijgen veel nieuwe klanten van garagebedrijven die stoppen. Slechts drie procent van de autobedrijven haalt de derde generatie,” zegt Jelle van Poppelen (22), die sinds een jaar met veel plezier in het familiebedrijf werkt. Hij rondde vorig jaar zijn opleiding aan IVA-Driebergen af en is actief betrokken bij de Autovakmeester-bijeenkomsten. Jelle: “We zijn allemaal vergelijkbare bedrijven en lopen tegen dezelfde uitdagingen aan. Samen kom je verder.”

De voordelen van Autovakmeester

Een van de grootste voordelen is TECH360, een standaard onderdeel van de Autovakmeester-formule. Jan, Jelle en hun drie technisch specialisten volgen de TECH360-opleidingen, inclusief NEN-9140 certificering. “TECH360 biedt praktijktrainingen en verzorgt Remote Service en Pass-thru-diensten. We hebben onbeperkt toegang tot de technische helpdesk en alle technische data,” legt Jan uit. Dankzij TECH360 houden universele autobedrijven hun omzet in de eigen werkplaats en voorkomen ze dat ze werk moeten uitbesteden aan dealers. Bovendien kunnen Autovakmeesters alle uren aan hun klanten met een gerust hart doorberekenen, want ze kennen geen verloren zoekuren meer.

Marketingondersteuning

Naast technische ondersteuning biedt Autovakmeester uitgebreide marketinghulp. Autovakmeester plaatst enkele keren per maand berichten op de Facebook- en Instagram-pagina’s van de aangesloten bedrijven. Youvia verzorgt de online vindbaarheid, inclusief de actuele adresgegevens en openingstijden. Ook krijgen Jan en Jelle marketingondersteuning in de vorm van een huis aan huis krant, promotiemateriaal en regionale en landelijke marketingcampagnes. Jelle: “Het maken van onderhoudsafspraken is tijdrovend. Daarom stimuleren we klanten om dat online te doen. We verrassen uit die groep elke maand iemand met een dinerbon of een cadeaupakket van een lokale ondernemer. Zo helpen we elkaar.”

Groei en toekomstplannen

De omzet van het bedrijf is afgelopen jaren flink gestegen. Met de geplande uitbreiding van de showroom wil Jelle zich meer richten op de verkoop. Autovakmeester beheert een website voor Autobedrijf Jan van Poppelen, inclusief occasionaanbod en contentbeheer. Jelle: “Ik heb het A- en B-segment geprobeerd, maar ik denk dat het C-segment interessanter is.” Jelle verkoopt occasions met Excellent Garantie, een samenwerking met Autotrust. “Wij bieden auto’s van maximaal twaalf jaar oud en tot 200.000 km aan met zes of twaalf maanden garantie. Daarmee vangen wij veel risico’s af en het geeft kopers extra zekerheid.” De garantie geldt ook bij andere Autovakmeesters, ideaal voor kopers van buiten de regio.

Jelle werkt sinds een jaar in het familiebedrijf: “Slechts drie procent van de autobedrijven haalt de derde generatie.”
Jelle werkt sinds een jaar in het familiebedrijf: “Slechts drie procent van de autobedrijven haalt de derde generatie.”

Klantenbinding: een sterke troef

Naast service en marketing is een goede klantenbinding essentieel. Met de Klantenkaart kunnen klanten gratis vloeistoffen bijvullen en deelnemen aan gratis zomer- en wintercontroles. Autovakmeesters bepalen zelf of ze die Klantenkaart verkopen, net zoals de Europese Pechhulpkaart van AA-Team. “Wij bieden de Pechhulpkaart voor 49,95 euro aan onze onderhoudsklanten. Een aantrekkelijke optie,” zegt Jelle.

Jan en Jelle zijn ook enthousiast over de 36 maanden garantie, inclusief onderdelen en arbeidsloon. Als iemand twijfelt over een reparatie, geeft die garantie vaak de doorslag. Jelle: “De garantie is voor beide partijen een win-winoplossing. Zo houden we de klanten dertig jaar vast.”

Dit artikel is gesponsord door Alliance Automotive Group.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.