Hoe ben je in het bedrijf gekomen?
“Ik werkte hiervoor voor een bedrijf in automaterialen. Ik kwam dus bij veel bedrijven binnen en kende de branche goed. Zo kwam ik in gesprek met Maurice. Mijn nieuwe rol als mede-eigenaar past mij goed, bovendien zijn Maurice en ik aanvullend. Voor mij is er voldoende uitdaging, ik zie dat er toekomst in dit bedrijf zit.”
Hoe kwam je in contact met OOMT en wat konden zij voor je betekenen?
“Ik volgde altijd al cursussen en kwam bij events, bijvoorbeeld bij Bosch en Vakgarage. Daar kwam ik Hanny Hulleman, adviseur werkgeverschap OOMT tegen. OOMT was voor mij altijd een beetje stoffig, maar bij mijn vorige werk heb ik mij erin verdiept. Inmiddels heb ik daar een andere mening over, want daar zijn we toen actief met OOMT aan de slag gegaan. Op het moment dat ik bij garagebedrijf WW Smit begon heb ik Hanny meteen gebeld met de vraag om ons te helpen; voor de ontwikkeling van het team en mijzelf. Daarop hebben we een afspraak gemaakt. Inmiddels begeleid zij mij nu als werkgever, volgen we workshops en zijn coaches ingezet voor de medewerkers.”
Wat waren de uitdagingen bij jullie bedrijf dan?
“We hebben zeven monteurs en een werkplaats chef, met heel verschillende leeftijden. Zij wilden trainingen gaan volgen, alleen in mijn gespreken kreeg ik niet naar voren welke trainingen dat waren. Personeelsgebied is nooit mijn ding geweest. Nu helpt OOMT mij hierbij. De functioneringsgesprekken hebben we bijvoorbeeld weer opgepakt. Met Hanny kon ik sparren over de vorm ervan. Met ‘Strategisch personeelsbeleid’ geven ze mij ondersteuning, waarbij ik ze altijd kan mailen voor advies. Daar zitten trouwens altijd goede tips bij.”

Jullie maken ook gebruik van workshops en coaching. Wat kun je daarover vertellen?
“Als eerste hebben we een workshop met een VR-bril gedaan om te zien welke gevolgen elektrificatie kan hebben. Daar werd eerst wel vreemd naar gekeken, maar de sessie en de gesprekken werden heel goed ontvangen. Sommigen werden zo enthousiast, dat ze een opleiding zijn gaan volgen voor een NEN-certificaat en een EV-vervolgtraject ingingen.”
Daarnaast hebben de afdelingshoofden van de receptie en de werkplaats de workshop Leidinggeven gevolgd. De workshop ‘Het goede gesprek’ doen we in mei, later dit jaar volgt de workshop ‘Samenwerken en communiceren’. Door de workshops van OOMT zijn mensen ‘aan’ gegaan om actief hiermee aan de slag te gaan. Ook individueel: er zijn medewerkers die met OOMT-coach Martin van der Meer praten over hun loopbaanontwikkeling binnen het bedrijf.”
Je klinkt als een ambassadeur voor OOMT.
“Als ondernemer moet ik ervoor zorgen dat er voor elf mensen werk is. Dat kan vooral door efficiënt te werken. Ik kan medewerkers helpen door te vragen waar ze behoefte aan hebben. De wereld verandert namelijk en OOMT helpt ons daarbij. OOMT is echt een toevoeging voor je bedrijf. Je draagt ervoor af, dus maak er gebruik van.
Dit artikel is gesponsord door OOMT.