Ik wil graag een, inmiddels wijdverbreid, misverstand uit de wereld helpen ten aanzien van drukken in Bosch-common rail systemen.Een Bosch-common rail systeem werkt niet met een continue druk. De druk wordt naar behoefte geregeld en is derhalve (traploos) variabel. Vertaald naar de praktijk betekent dit, dat drukken in de huidige common rail systemen variëren tussen circa 250 bar en 1350 bar. Het systeem werkt dus maar in beperkte mate met de maximale werkdruk.Wat betreft de brandstoftemperaturen in een common rail systeem het volgende. De huidige generatie Bosch-common rail systemen (met een zogenoemde CP1-pomp) zijn voorzien van een drukregelaar op de uitlaatzijde van de hogedrukpomp. Dit betekent dus dat de pomp de maximale druk opvoert en vervolgens naar behoefte wordt afgeregeld. Inmiddels is er een nieuwe versie van het Bosch common rail systeem op de markt gekomen met een CP3-pomp. Bij deze versie wordt de druk aan de inlaatzijde van de hogedrukpomp geregeld. Het gevolg hiervan is een belangrijke efficiencywinst.Werd bij een CP1-systeem energie vernietigd door achteraf te regelen, bij een CP3-systeem wordt naar behoefte brandstof toegevoerd naar het hogedrukgedeelte van de pomp en daarmee de gewenste druk behaald. De efficiencywinst vertaalt zich dan in beduidend lagere brandstoftemperaturen en toepassing van een brandstofkoeler is meestal niet langer noodzakelijk.