Ik bezit een BMW R100 motorfiets (viertakt 2 cilinder boxer) voorzien van zijspan en LPG installatie. Na een revisie van de cilinders en koppen en montage van een thermostatisch geregelde oliekoeler was het olieverbruik circa 1 liter op 5.000 km. Gezien de hoge thermische belasting van het blok wegens het zijspan en LPG als brandstof, gebruik ik een topkwaliteit volsynthetische olie met de viscositeit 10W-60 (Castrol RS auto olie). Inrijden is met minerale olie gedaan. Reeds 20.000 km na de revisie bedroeg het olieverbruik op deze olie circa 1 liter op 1.000 km. Op een gegeven moment heb ik tijdens een vakantie (bij gebrek aan beter) minerale 20W-50 olie (de voorgeschreven viscositeit door BMW) van een supermarkt bijgevuld. Bijzonder opvallend was dat het olieverbruik toen afnam!Nadien verversen en afvullen met de synthetische 10W-60 leverde weer een duidelijk hoger olieverbruik op. Bij navraag in motorfietskringen hoorde ik dat een volsyntheet vaker een hoger olieverbruik oplevert.De motor wordt dagelijks gebruikt, en er worden overwegend afstanden mee gereden van meer dan 25 km per rit. Is een hoger olieverbruik bij een synthetische olie ten opzichte van minerale olie een vaker voorkomend verschijnsel?