In AMT-10 behandelt u een vraag over lagerschade als gevolg van een olietekort. U stelt dat als de oliedruk tot 1 bar is gedaald, het lager al uitgelopen is. Ik maak daaruit op dat bij normaal bedrijfstoerental en normale belasting 1 bar oliedruk te laag is voor een adequate lagersmering en -koeling. Mocht dat zo zijn, dan is een oliedruklampje dat boven 1 bar al uitgaat een waardeloos attribuut ter bescherming van een automotor.Waarom kiest men geen contact dat pas bij een hogere oliedruk sluit? Een bezwaar kan natuurlijk zijn dat het lampje dan bij stationair toerental continu blijft branden en de bestuurder nodeloos alarmeert. Dan is immers door de geringe belasting en het lage toerental een lagere oliedruk geen probleem. Met een klein beetje elektronica is dit wel te ondervangen. Men kan ook twee lampjes met elk een eigen drukcontact toepassen. Een voor stationair en een voor ‘minimale’ bedrijfscondities. Een geluidssignaal is ook niet te versmaden en eenvoudig te voorzien.