Wat vind jij? Is de DSG de downsize-motor onder de transmissies?

Elke maand licht AMT een thema uit. Voor we in onze pen klimmen vragen we eerst jouw ervaring. Zo weten we wat er speelt in de werkplaats en waar we aandacht aan moeten besteden. Voor het aankomende thema 'koppelen' we jouw ervaring met transmissies.

Welke transmissieproblemen kom je het meest tegen in de werkplaats? Wat is de oorzaak? De voet op de koppeling van de bestuurder, slijtage of misschien gebrek aan (preventief) onderhoud?

Spoelen of niet?

Het onderhoud van een handbak is niet te vergelijken met dat van ‘de automaat’. Hoe ziet jouw (preventief) onderhoud aan een automatische transmissie eruit? Ververs je de olie volgens fabrikant-voorschrift of doe je dat eerder of later? Maak je gebruik van additieven en wanneer kies je ervoor om de automatische transmissie te spoelen?

Geef jij antowoord op onze vragen? Dan maak je kans op één van de tien sets zelfborgende klemmen voor het afdichten van leidingen van Beta Tools.

Downsize-automaat

DSG-bakken zijn een hot topic. Er rijden er inmiddels tienduizenden van rond. Een automaatspecialist vertelde onlangs: “Mechanisch prima, maar elektronisch ellende. De mechatronica gaat eraan omdat DSG zuiniger en lichter is.” Is de DSG de downsize-motor onder de versnellingsbakken?

Vragen, vragen, vragen… Geef jij  antwoord op onderstaande vragen, dan maak je kans op een vierdelige set zelfborgende klemmen voor het afdichten van leidingen van Beta Tools, we mogen er tien weggeven.

Annemiek van de Heg

Annemiek van de Heg

Hoofdredacteur

Annemiek studeerde journalistiek aan de Hogeschool Windesheim. Ze had haar eigen autobedrijf, werkte voor 4WD Magazine en organiseerde 4WD-evenementen. Toen Annemiek in 2016 voor de eventsafdeling van AMT-uitgever Vakmedianet aan de slag ging, had ze als freelancer al diverse artikelen voor AMT geschreven. Sinds september 2017 doet ze dat full-time. Annemiek vulde lange tijd olie bij in haar Peugeot, maar rijdt nu haar droomauto. Een BMW 1 Serie.

Zo zit dat: twee elektrische servo’s, boven voor koppelen en onder voor schakelen. Bovenin een verbinding met de oliekringloop, voor hydraulisch gedoseerde koppelingsbediening. Schuin boven het hydraulisch aggregaat het schakelpedaal. - Foto: BMW

BMW schakelautomaat voor boxermotor: zo werkt het

Er zijn al automatisch schakelende motorfietsen geweest, met name Honda zag er ooit best wat in. Veel scooters, vooral de lichtere, zijn haast vanzelfsprekend automaten. Maar de BMW ASA 'Automatisierten Schaltassistenten' is anders, een heel- of halfautomaat tegelijk.

Controle van platen voor zogeheten e-stacks. De platen worden met extreme precisie gemaakt en zorgen uiteindelijk voor betere elektromotoren. - Foto's: Bosch

Bosch Tilburg: van duwband naar elektromobiliteit en waterstof

De honderd miljoenste duwband verlaat in maart de fabriek van Bosch in Tilburg. Een mijlpaal voor Bosch Transmission Technology in Tilburg, in 1972 opgericht als Van Doorne's Transmissie. En tegelijkertijd het startschot voor een wedergeboorte van het bedrijf. Onder de naam Bosch Thin Metal Technologies gaat het bedrijf een transitie in en positioneert zich als producent van ultra-hoogwaardige componenten voor elektromotoren en brandstofcellen.

Versnellingsbakolie van Liqui Moly voor bijna elke transmissie met dubbele koppeling

Versnellingsbakolie van Liqui Moly voor bijna elke transmissie met...

Liqui Moly lanceert een verbeterde versie van de bestaande versnellingsbakolie. Die is nu geschikt voor 90% van alle huidige versnellingsbakken met dubbele koppeling op de Europese markt.

De behuizing van de 8HP-transmissie wordt elders gegoten, alle andere onderdelen worden in Saarbrücken bij ZF gefabriceerd.

Zo reviseert ZF eigen automatische transmissies

Automatische transmissies zijn nu erg populair en wijdverbreid. Er zijn verschillende transmissiespecialisten die zo'n automaat kunnen repareren. Er is er echter maar één die ZF-transmissies kan reviseren naar OE-specificaties: ZF zelf, dat doen ze in de ZF-fabriek in Saarbrücken, waar ook de nieuwe transmissies worden geproduceerd.

Wegenwacht Barend Broek aan het werk. Gewoon? Nee Bijzonder!

Column Erwin den Hoed: Een band repareren is bijzonder

Japke-d. Bouma is erkend kenner van het kantoorleven. Bij de start van 2022 geeft ze doorgewinterde kantoortijgers een uitstekende tip voor een goed voornemen: "Werk zoals de Wegenwacht." Een ode aan de autotechnicus!

Hoe ziet jouw bandenmanagement eruit? Met welke bandenserviceapparatuur werk jij en kan deze jouw maatcategorieën goed aan?

Jouw ervaring telt: Hoe ziet jouw banden­service eruit?

Veel autobedrijven laten bandenomzet liggen. Belangrijk dus om stil te staan bij bandenmanagement. Hoe is jouw band met het rubber? Deel je ervaring met ons en scoor een halfjaar toegang tot AMT Reparatiewijzer!

Het is niet alleen dat je kracht nodig hebt, maar je komt ook vaak net een hand te kort. Evert en Stef werken daarom met z’n tweeën aan deze Multitronic CVT.

Garage Haarman werd DSG-specialist: "geen enkele haalt de eindstreep...

"Ik mag nog keuren, maar ik laat mijn APK-pasje verlopen. Dat heeft nu geen zin meer." Geen algemeen onderhoud en geen APK's meer. Evert Haarman is gestopt met zijn universele autobedrijf en is specialist geworden. Maar in wat dan wel? En hoe zet je zo'n stap?

Olieverbruik? En als we die 5W-30 vervangen door een 10 W-60? (Foto: Eurol)

Is 10W-60 een goed medicijn tegen hoog olieverbruik?

Hoog olieverbruik bestrijden met 10W-60, is dat een goed idee? We stelden de vraag aan een reeks leveranciers. De meesten reageerden niet positief: te veel bijwerkingen. Prima, maar hoe ga je dan wel om met oudere olieslurpers? En zijn er misschien toch situaties waarin het wel oké is?