Fotoverslag: dit was AMT Diagnose Challenge 2021!

Fotoverslag: dit was AMT Diagnose Challenge 2021!
Acht praktische workshops onder begeleiding van top-trainers. Dit was AMT Diagnose Challenge 2021, powered by GMTO.

Donderdag 7 en vrijdag 8 oktober was het eindelijk zover. De eerste editie van AMT Diagnose Challenge, powered by GMTO. Op beide dagen namen bijna veertig autotechnici deel om in acht workshops de diagnosekennis te verruimen. Een terugblik in foto's op twee geslaagde en lange dagen!

De locatie van de AMT Diagnose Challenge was de vernieuwde TAC Academy. Hier vinden jaarlijkse tientallen trainingen plaats, voor zowel de autobranche als andere sectoren. Het is een zeer inspirerende locatie die (auto)techniek ademt.
De locatie van de AMT Diagnose Challenge was de vernieuwde TAC Academy. Hier vinden jaarlijkse tientallen trainingen plaats, voor zowel de autobranche als andere sectoren. Het is een zeer inspirerende locatie die (auto)techniek ademt.

Bij Denso-trainer Richard Groot stond het aircosysteem centraal. Naast belangrijke montage en diagnose-informatie over het aircosysteem konden de autotechnici aan de slag met een storing. De aircoditioning werkt weer niet volgens de klant, na vervanging van de compressor. Wat is er aan de hand?

Bij ACtronics doken de technici in de wereld van de elektronica. Wat gaat er schuil achter de deksel van een module? In drie verschillende opdrachten zochten de deelnemers naar de oorzaak. “Je haalt niet snel een module open”, vertelt een van de deelnemers, “maar deze workshop helpt wel bij nog beter de diagnosestellen of de module echt de oorzaak van de storing is.”
Bij ACtronics doken de technici in de wereld van de elektronica. Wat gaat er schuil achter de deksel van een module? In drie verschillende opdrachten zochten de deelnemers naar de oorzaak. “Je haalt niet snel een module open”, vertelt een van de deelnemers, “maar deze workshop helpt wel bij nog beter de diagnosestellen of de module echt de oorzaak van de storing is.”

Een workshop op de vermogensbank van TAC Academy mocht niet ontbreken. Deze Subaru heeft een vermogensprobleem bij flinke belasting. Hoe spoor je de oorzaak op? En welk nut heeft een vermogensbank in dit geval? Een spectaculaire én leerzame workshop, daar was iedereen het over eens.
Een workshop op de vermogensbank van TAC Academy mocht niet ontbreken. Deze Subaru heeft een vermogensprobleem bij flinke belasting. Hoe spoor je de oorzaak op? En welk nut heeft een vermogensbank in dit geval? Een spectaculaire én leerzame workshop, daar was iedereen het over eens.

Bij de workshop van AMT Diagnose Challenge-partner GMTO leerde Martijn de Bruijn de deelnemers meer over het drukmeten met de scope. Hoe controleer je snel de motormechanische conditie met de incilinder drukmeting?
Bij de workshop van AMT Diagnose Challenge-partner GMTO leerde Martijn de Bruijn de deelnemers meer over het drukmeten met de scope. Hoe controleer je snel de motormechanische conditie met de incilinder drukmeting?

Gino Keuter en Daniël Schimke werken bij ADIS-Technology GmbH. Met EuroDFT heeft het bedrijf een interessante Pass-thru-tool in handen waarmee je toegang krijgt tot de OEM-software van meerdere merken. Het inleren van trekhaken of sleutels is hiermee een stuk bereikbaarder en werd geoefend in deze workshop. Voor de deelnemers met weinig codeer-ervaring ging er een digitale wereld open.

Snel en juist diagnosestellen met een multimeter. Dat stond centraal in de workshop Motorfiets diagnose, gegeven door Dries Jongejan van Motorcentrum Deventer. De deelnemers konden aan de slag met schema’s en een multimeter om te achterhalen waar de storing zich voordeed bij de drie verschillende motoren.
Snel en juist diagnosestellen met een multimeter. Dat stond centraal in de workshop Motorfiets diagnose, gegeven door Dries Jongejan van Motorcentrum Deventer. De deelnemers konden aan de slag met schema’s en een multimeter om te achterhalen waar de storing zich voordeed bij de drie verschillende motoren.

Diagnose aan de aandrijfelektromotor stond centraal in de workshop van Tech360. Kennis van EV’s hebben is één, als je ze maar weinig in de werkplaats krijgt, doe je alsnog weinig ervaring op. “Zeker bij ons in België komt het nog veel minder voor”, zei een van de deelnemers. Hoe ga je om met hoogspanning? Onder toeziend oog van Anton van der Linden (GMTO) en Leslie Kraak (Tech360) moesten de deelnemers diverse onderdelen doormeten om te achterhalen wat er mis zou kunnen zijn.
Diagnose aan de aandrijfelektromotor stond centraal in de workshop van Tech360. Kennis van EV’s hebben is één, als je ze maar weinig in de werkplaats krijgt, doe je alsnog weinig ervaring op. “Zeker bij ons in België komt het nog veel minder voor”, zei een van de deelnemers. Hoe ga je om met hoogspanning? Onder toeziend oog van Anton van der Linden (GMTO) en Leslie Kraak (Tech360) moesten de deelnemers diverse onderdelen doormeten om te achterhalen wat er mis zou kunnen zijn.

Bij Explora liet Steven Witte de deelnemers kennismaken met ADAS-kalibratie met het Texa-systeem. Waar moet je op letten bij een auto met radar en camerasystemen? Wat moet je vooral wel of niet doen? En hoe voer je een kalibratie op de juiste manier uit?
Bij Explora liet Steven Witte de deelnemers kennismaken met ADAS-kalibratie met het Texa-systeem. Waar moet je op letten bij een auto met radar en camerasystemen? Wat moet je vooral wel of niet doen? En hoe voer je een kalibratie op de juiste manier uit?

Genoten? “Jazeker!”, zei Gert ’s Heeren. “Ondanks de lange dag van 08.00-20.30 uur heb ik absoluut veel geleerd. Well done AMT en GMTO!”
Genoten? “Jazeker!”, zei Gert ’s Heeren. “Ondanks de lange dag van 08.00-20.30 uur heb ik absoluut veel geleerd. Well done AMT en GMTO!”

De details per workshop

Heb je AMT Diagnose Challenge niet kunnen volgen? Dat is jammer, maar niet getreurd. De komende weken vind je op deze site de uitwerking per workshop.
AMT bedankt graag nog alle partners van AMT Diagnose Challenge: ACtronics, Denso, ADIS Technology, Tech360, Explora, Motorcentrum Deventer, TAC Academy en natuurlijk kennispartner GMTO.Bedankt en tot de volgende keer!

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

De bypassklep is uitgerust met een dubbele potentiometer die ten opzichte van elkaar tegengesteld werken. Gaat de ene omhoog, dan gaat de andere omlaag; van 0,5V tot 4,5V en van 4,5V naar 0,5V.

Nissan Note met foutcodes op smoorklep | GMTO Storingsdiagnose in de...

Bij de praktische ondersteuning van GMTO wordt een Nissan Note uit 2015 met 1.2 viercilinder benzinemotor aangeboden. De auto genereert foutcodes op de laaddruk-bypassklep. Het autobedrijf krijgt de storing niet verholpen, de diagnosespecialisten van GMTO wel? En wat heeft verwachtingsmanagement hiermee te maken?

Bentayga in zijn natuurlijke habitat. Lukt het GMTO om een chronisch zieke soortgenoot weer gezond te krijgen?

GMTO storingsdiagnose in de praktijk: Bentley brengt berijder aan...

Een Bentley Bentayga met 4.0 V8-diesel uit 2017 wordt bij GMTO aangemeld. De auto houdt in bij deellast en maakt dan rare geluiden. Wat is er aan de hand met deze door Audi gemotoriseerde SUV? En is herstel echt alleen betaalbaar voor de happy few?

De flowcharts geven een overzichtelijke blik op de taken en verantwoordelijkheden bij het werken aan e-voertuigen in de juiste volgorde. - Foto: GMTO

GMTO flowcharts voor veilig werken aan hybride en EV volgens nieuwe...

De herziene NEN 9140 voor veilig werken aan hybride en elektrische voertuigen is op 11 juni officieel gepubliceerd. Ook de flowcharts zijn aangepast. Bij GMTO kun je die nu gratis bestellen.

Fiat Doblo op archiefbeeld. - Foto: Fiat

Distributietiming meten: het verschil tussen elektronische en...

De GMTO-helpdesk krijgt een opmerkelijke case. De motor van een Fiat Doblo weigert alle dienst. Foutcodes zijn er niet, en de autotechnicus heeft al veel gecontroleerd en gemeten. Waaronder de distributietiming. Die is in orde. Of toch niet?

Foto: GMTO

GMTO lanceert EV-multitester voor hybride en elektrische auto's

Met de nieuwe GMTO EV-multitester kun je veilig allerlei metingen verrichten aan hybride en elektrische voertuigen.

Helder en groot scherm, snelle besturingsprogramma's, eenvoudige bediening - dat is wat we willen in de werkplaats.

Texa komt met twee nieuwe diagnosetools voor de werkplaats

Texa introduceert twee krachtige diagnosetools: Axone Nemo Light en Axone Nemo Plus. Wat is er allemaal mogelijk met deze nieuwe tools?

De auto is in rust, maar alles is bereikbaar.

GMTO diagnosetip uit de praktijk: Fiat Punto met lekstroom

Een Fiat Punto Evo met 0.9 motor (199B7) uit 2015 komt bij een garagebedrijf. Klacht: de 12 V-accu is binnen een week leeg. Het probleem speelt al langer en de auto is al bij meerdere bedrijven geweest. Dit zou weleens een hoofdpijndossier kunnen worden, dus biedt het bedrijf de auto aan voor praktische ondersteuning bij GMTO. Kunnen de specialisten daar hoofdpijn vermijden? 'Dokter' Arjen Woudstra doet verslag.

Technisch trainer van GMTO Anton van der Linden praat bezoekers aan Auto Prof 2024 bij over RMI/Pass-thru en SERMI. - Foto: Hugo Claver

RMI: essentieel voor de universeel

Voor veel universele autobedrijven is het nog steeds iets ongrijpbaars: RMI, ook wel Pass-thru genoemd. Deze manier van voertuigdata kunnen benaderen wordt vaak gezien als complex, lastig, duur… Dat het dat niet is, en dat werken met RMI/Pass-thru het autobedrijf tijd én geld kan besparen, werd op Auto Prof 2024 uitgelegd door Anton van der Linden, technisch trainer bij GMTO.