Wat is jouw ervaring met hybride en EV? Deel je ervaring met AMT!

Wat is jouw ervaring met hybride en EV? Deel je ervaring met AMT!
Welke problemen met hybride en EV-voertuigen komen het meest voor in jouw werkplaats? En zijn jij en/of je medewerkers al opgeleid om aan EV’s te mogen werken? Deel je ervaring en maak kans op een half jaar toegang tot AMT Reparatiewijzer.

Autofabrikanten en overheid zetten in op E-voertuigen. Vanaf 2030 is het afgelopen met de productie van nieuwe auto's met verbrandingsmotor. Of je wil of niet: ze komen er aan! Verschijnen deze elektrische auto's al bij jou in werkplaats? Deel je E-ervaring met AMT en maak kans op een half jaar onbeperkt toegang tot AMT Reparatiewijzer!

Wees gerust, het is niet zo dat je na 2030 het geluid van een verbrandingsmotor niet meer zal horen. De regelgeving geldt voor nieuwe auto’s. De benzine- en dieselmotoren zullen nog wel even doorpruttelen. Maar je moet je zeker voorbereiden op hybride en EV.

Steeds meer consumenten oriënteren zich op hybride en EV bij de zoektocht naar een nieuwe auto. Wat merk jij daarvan, komen deze klanten ook vaker bij jou? En service jij al E-voertuigen in jouw werkplaats? Is er genoeg omzet te halen bij een EV en welke problemen kom je het meest tegen?

Om jouw EV-kennis op te laden, besteden we in AMT 2 aandacht aan het Thema Hybride & EV. Jouw ervaring daarbij is waardevol voor ons. Geef jij antwoord op onderstaande vragen? Dan maak je kans op een half jaar onbeperkt toegang tot AMT Reparatiewijzer!


Annemiek van de Heg

Annemiek van de Heg

Hoofdredacteur

Annemiek studeerde journalistiek aan de Hogeschool Windesheim. Ze had haar eigen autobedrijf, werkte voor 4WD Magazine en organiseerde 4WD-evenementen. Toen Annemiek in 2016 voor de eventsafdeling van AMT-uitgever Vakmedianet aan de slag ging, had ze als freelancer al diverse artikelen voor AMT geschreven. Sinds september 2017 doet ze dat full-time. Annemiek vulde lange tijd olie bij in haar Peugeot, maar rijdt nu haar droomauto. Een BMW 1 Serie.

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

Zo zag de wielmotor eruit bij de presentatie van de Lightyear One. Maar of dit in 2019 al een Elaphe product was weten we niet zeker. - Foto: Peter Fokker

Wielmotoren zoals van Lightyear in de aanbieding

Het Sloveense Elaphe biedt zijn SuperBear elektrische wielmotoren aan voor autofabrikanten. En die wielmotoren kennen we weer van het Nederlandse LightYear.

Foto: Audi

Oog voor Techniek: Audi PPC-platform voor verbrandingsmotoren

In deze Oog voor Techniek ontleden we het Audi PPC-platform. Dit platform is exclusief ontwikkeld voor verbrandingsmotoren.

Foto's en video: Lamborghini

Zo draait hybride Lamborghini Temerario 10.000 toeren per minuut

Even slikken: met de Temerario als opvolger van de Huracán neemt Lamborghini afscheid van de V10. Het goede nieuws: de nieuwe hybride V8 turbomotor draait 10.000 tpm! Hoe krijgt Lamborghini dat voor elkaar?

Zo zou een hybride oplossing voor gevechtsvoertuigen eruit zien. Een van de vereisten is dat het zo weinig mogelijk ruimte inneemt, vandaar de zijdelings staande batterijen. - Foto: Rolls Royce

Rolls-Royce neemt hybride oorlogsvoering letterlijk met hybride...

Kan een tank klimaatvriendelijk zijn? Dan bedoelen we zo'n zwaar gepantserd ding met een kanon erin. Rolls-Royce afdeling mtu stelt een hybride aandrijving voor met 1100 kW, waar het elektrisch deel veel meer strategische dan klimaatvoordelen belooft.

Foto: Mazda

Nieuwe mild-hybrid voor Mazda CX-30 en Mazda3

De tweeliter SkyActiv-G motor met 122 en 150 pk die we kennen uit de Mazda3 en CX-30 worden vervangen door een nieuwe 2.5 mild-hybrid. Een dikke 2.5 in de compacte middenklasse, dat zie je nergens meer, behalve bij Mazda.

De flowcharts geven een overzichtelijke blik op de taken en verantwoordelijkheden bij het werken aan e-voertuigen in de juiste volgorde. - Foto: GMTO

GMTO flowcharts voor veilig werken aan hybride en EV volgens nieuwe...

De herziene NEN 9140 voor veilig werken aan hybride en elektrische voertuigen is op 11 juni officieel gepubliceerd. Ook de flowcharts zijn aangepast. Bij GMTO kun je die nu gratis bestellen.

800 volt aandrijflijn van de Audi Q6 e-tron quattro. - Foto's: Audi

Waarom Audi kiest voor aparte platformen voor elektrisch en...

In deze Oog voor Techniek nemen we de PPE- en PPC-platformen van Audi onder de loep. PPE staat voor Premium Platform Electric, PPC is de afkorting voor Premium Platform Combustion. Daarmee kiest voor Audi voor afzonderlijke platformen voor elektrische aandrijving en verbrandingsmotoren. Waarom?