Probleem

Een auto komt binnen met een defecte dynamo. Deze wordt vervangen door een ruilexemplaar. Een maand later gaat het controlelampje van de dynamo branden. Er zijn diverse storingen opgeslagen m.b.t. de systeemspanning, en de laadspanning is maar 10 V. De dynamo blijkt vol olie te zitten door een lekkend oliefilterhuis en wordt vervangen door een nieuw exemplaar.Een dag komt de auto terug omdat het MIL brandt. Er is weer een storing in de dynamo. Uitlezen geeft foutcode 27DA voor de DME (ECU): 'defecte dynamo'. Bij de eerste start is de laadspanning 11,7 V, daarna rond de 14 V. De bekabeling vertoont geen zichtbare afwijkingen. De stuurdraad vanuit de ECU wordt vervangen.De klant komt een paar weken later weer terug. De laadspanning schiet ongeveer eens per week zelfs door naar 18 V, wat resulteert in een foutcode voor te hoge spanning.

Oplossing

Je mag deze oplossing alleen lezen als je bent ingelogd en een abonnement hebt. Wil je zonder beperkingen lezen neem dan een abonnement via /abonneren.

Deze en andere oplossingen kun je alleen zien met een abonnement.

Probeer Reparatiewijzer nu 1 maand gratis.