Probleem

De motor van een auto houdt in en de brokken roetfilter komen uit de uitlaat. Uitlezen geeft foutcode P0299: 'laaddrukregeling onder regelgrens'. Het roetfilter wordt vervangen door een imitatie-exemplaar en de verschildruksensor wordt vervangen en ingeleerd. Kort daarna gaat de motor weer inhouden en gaan diverse waarschuwingslampjes (gloeispiraal, roetfilter en MIL) branden. Uitlezen geeft nu foutcode P242F: 'roetfilter overbelast'. 1500 km later gaat het MIL weer branden, is foutcode P0299 terug en is het roetfilter 88% vol. De versteller van de turbo zit niet vast, er is geen vacuümlekkage en de luchtmassameter ziet er goed uit.Twee weken later komt de auto weer naar de garage met foutcode P242F en lijkt het roetfilter al helemaal vol te zitten. Er wordt weer een nieuw imitatie-roetfilter gemonteerd, dat na 50 km alweer voor 75% vol zit. Hoe kan het dat het roetfilter steeds zo snel volloopt?

Oplossing

Je mag deze oplossing alleen lezen als je bent ingelogd en een abonnement hebt. Wil je zonder beperkingen lezen neem dan een abonnement via /abonneren.

Deze en andere oplossingen kun je alleen zien met een abonnement.

Probeer Reparatiewijzer nu 1 maand gratis.