Probleem
De accu van de auto is tijdens een onderhoudsbeurt leeggeraakt, met starthulp opnieuw gestart en een eind gereden. Na het uitschakelen van de motor wilde deze niet meer aanslaan. Na controle bleek dit veroorzaakt te worden door een afgebroken eindaanslag van de Valvetronic. Er is een vervangende cilinderkop gemonteerd en alle delen van de oude cilinderkop zijn overgebouwd. De motor start goed en draait prima totdat deze op bedrijfstemperatuur is, dan ontstaan er storingen en foutcodes op de inlaatnokkenas.De VANOS aansturing gaat naar een vaste (default / limp home) waarde en de MIL brandt. Uitgelezen met SnapOn Modus geeft twee foutcodes:2A87 - VANOS uitlaat mechanisch (continu)2A99 - Correlatie krukas - uitlaatnokkenas (af en toe)De VANOS solenoids zijn onderling uitgewisseld, de oliezeefjes in de cilinderkop zijn geïnspecteerd en gereinigd, versteller uitlaatnokkenas is vervangen. Ondanks deze werkzaamheden blijft de storing. De distributieketting en geleiders zijn geïnspecteerd, deze zijn in orde (geen rek).Bij de merkdealer zijn de leerwaarden van de motor-ECU gewist en is het geheel opnieuw ingeleerd. Na die werkzaamheden blijft het probleem bestaan.