Naar zoekpagina

Raildruk te laag, slecht aanslaan

MerkBMW
Model3-serie
TypeE90
BrandstofDiesel
SoortBrandstof(systeem), Motor, Starten / niet aanslaan
Motor2.0
MotorcodeN47D20C
Bouwjaar2008

Probleem

De auto in kwestie slaat zeer moeizaam aan, het maakt hierbij niet uit of de motor koud of warm is. Als de motor eenmaal gedraaid heeft en op bedrijfstemperatuur is, de motor blijft moeilijk aanslaan.Foutcodes (geen cijfercodes bekend):Raildruk te laag bij startRaildruk te laagGloeibougies permanent open circuitLektest injectoren gedaan, maar dit was zo weinig dat het niet relevant is. Toch de injectoren gedemonteerd en laten testen. Uit het testrapport bleek dat ze niet kapot zijn maar net tegen de toleranties aanzitten. Naar mijn inzien niet dusdanig slecht dat het deze klachten kan veroorzaken. Slang drukregelventiel common rail losgehaald tijdens start en hier komt geen diesel uit, ventiel staat dus niet open. Uit deze retourslang komt tijdens start wel veel diesel, maar dit zou normaal kunnen zijn. Drukventiel en druksensor lijken in orde te zijn.Common rail druk gemeten tijdens start en tijdens draaiende motorTijdens start soms constant rond de 70bar, motor slaat niet aanLoopt de druk ineens op tot 180+bar slaat hij vrijwel meteen aanTijdens nullast variatie tussen 250-300barBij deellast variatie tussen de 300-900bar soms piekt hij wel tot 1100bar bij plots gas intrappenDus terug naar het begin en eerst begonnen met het lagedruk systeem controleren:Tank zit half volOpvoerpomp tank gecontroleerd en werkt naar behorenSlangen zijn in ordeDoorzichtige brandstofslang op aanvoer en retour hogedrukpomp gemaaktTijdens ontluchten zie je in de slang lucht komen maar wordt wel afgevoerdTijdens het draaien van de motor geen lucht in de slangNa afzetten motor en het hierna weer niet willen starten zat er ineens lucht in de retourleiding van de hogedrukpomp (1x gehad)Regelmatig wat lucht in de retourleiding, aanvoer is wel goed. Pas bij een redelijke tijd lopen is de lucht verdwenenGloeibougies gemeten en de weerstand lijkt wel in ordeVoor nu de voornaamste vraag; wat zou de common rail druk tijdens start moeten zijn en tijdens nul/deel/vol- last?Ik heb op internet gezocht maar kan het antwoord nergens vinden, heb ergens wat gelezen over 700bar start-druk. En wij denken dat de common-rail druk tenminste bij deellast ergens rond de 1600bar zou moeten zijn. In dat geval is de common-rail druk dus veel te laag en aangezien het lagedruk systeem goed is verdenken wij de hogedruk pomp.Maar wat zijn de werkelijke specificaties en hoe kunnen we zeker weten dat ons vermoeden van de hogedrukpomp klopt?

Deze en andere oplossingen kun je alleen zien met een abonnement. Probeer Reparatiewijzer nu 1 maand gratis.