Joram Teunissen

(web)redacteur

Joram studeerde aan de HTS-Autotechniek, heeft stage gelopen bij AMT, PON en Innovam. En kwam via een omweg weer terug bij AMT. Is nu fulltime (web)redacteur en onder andere beheerder van het AMT Garageforum en de AMT Facebookpagina.

Hij rijdt motor en vindt alles interessant wat met (auto)techniek te maken heeft.

Email: joramteunissen@vakmedianet.nl
Telefoon: 088 58 40 734

Turboproblemen: Vind eerst de oorzaak

Turboproblemen: Vind eerst de oorzaak

Wanneer een turbo defect gaat heeft dit vaak een externe oorzaak, zoals te weinig olie of inslag van buitenaf. Voordat je overgaat tot vervanging van de turbo is het belangrijk dat je deze oorzaak weghaalt. AMT zet een aantal handige tips op een rij, inclusief praktijk voorbeelden.

Opgelost op AMT Garageforum: Ford Escape met geheugenprobleem

Opgelost op AMT Garageforum: Ford Escape met geheugenprobleem

AMT Garageforumlid Ottonic krijgt een Ford Escape 2.5, L4, 4V uit 2010 met een brandend MIL in de werkplaats. "Wanneer ik de motor uitzet en weer start, verdwijnen de foutcodes uit het geheugen en brandt het MIL niet. Pas als de motor 30 seconden loopt, komen de foutcodes terug en begint het motorstoringslampje te branden", zegt Ottonic. Hoe kan dit?

Jeroen Vertongen gaf op AMT Live 2015 uitleg over diagnosestellen met een scope. Ook dit jaar vinden er verschillende kennissessies plaats in de vijf kennistheaters op 15 en 16 november.

35 redenen om naar AMT Live te gaan

AMT Live is geen beurs zoals er al zoveel zijn. Nee, het draait om kennis delen, de autobranche beleven en collega's en experts ontmoeten. Kennis delen doen we bij AMT Live door kennissessies te geven. De sessies zijn niet commercieel maar praktisch en informatief. Welke kennis kom jij tanken?

Opgelost op AMT Garageforum: Daewoo Matiz loopt slecht stationair

Opgelost op AMT Garageforum: Daewoo Matiz loopt slecht stationair

Een Daewoo Matiz 0.8 uit 2008 met een driecilinder motorblok staat in de werkplaats van AMT Garageforumlid BWG. De Matiz loopt slecht stationair en het MIL brandt af en toe. De motor heeft 80.000 km gelopen. Wat is hier aan de hand?

Berry Kooijman tijdens de wedstrijd

Nederlandse Berry Kooijman wint internationale finale R-M Best...

R-M, het merk van BASF voor autoreparatielakken, maakt de winnaars bekend van de 12e internationale R-M Best Painter Contest: de Nederlandse Berry Kooijman (werkzaam bij Autoschade Herstel Verweij) is uitgeroepen tot 'R-M Best Painter 2016'.

Snel TPMS uitlezen en programmeren

Snel TPMS uitlezen en programmeren

JN Testapparatuur demonstreert tijdens Autoprofessioneel Hardenberg de supersnel en universeel werkende IntelliSens App van Huf voor smartphone, tablet en PC.

Na 20.000 kilometer is de multiriem alweer gebroken. Wat is er aan de hand? Verkeerde montage? Een mechanisch defect?

Opgelost op AMT Garageforum: multi-V-riem knapt na 20.000 km

AMT Topmonteur 'Rikus' helpt al sinds 2007 menig collega autotechnicus op het AMT Garageforum. Maar ook hij komt wel eens lastige problemen tegen. Zo ook met een Nissan Interstar van 2006 met 2.5 dCi G9UA7-motor. De auto kwam binnen met een geknapte multiriem, terwijl deze een jaar daarvoor ook al was vervangen. Wat is er aan de hand?

Henk: “De moeren van deze EGR-klep kwamen een stuk makkelijker los na het inspuiten met Reactor en WD-40.”

AMT-lezers testen Reactor

"Reactor zet de gehele kruipoliewereld op z'n kop!", zegt leverancier Rustyco. Hoe? Reactor gaat een reactie aan met kruipolie en zorgt ervoor dat bouten en moeren sneller en makkelijker los komen. Vijf autotechnici hebben het product getest. Benieuwd of het werkt? Bekijk de testresultaten.

Video: Zo vervang je stap voor stap een turbo

Video: Zo vervang je stap voor stap een turbo

Dankzij de downsize-trend komt een turbomotor steeds vaker voor in de werkplaats. Zo'n turbo draait al gauw 280.000 tpm, dit gaat alleen goed als de turbo voldoende smering krijgt. Helaas is dit niet altijd het geval, de turbo gaat defect en moet vervangen worden. AMT laat in deze stap voor stap video zien hoe dat moet en waar je op moet letten tijdens het vervangen van een turbo. 

Ook in het donker en onder winterse omstandigheden moet de Ford autonoom kunnen blijven rijden.

Autonoom rijden met Ford: geen stuur en pedalen meer in 2021

In 2021 zijn er geen taxichauffeurs meer nodig, tenminste als het aan Ford ligt. Want Ford heeft aangekondigd dat ze in 2021 met een autonome auto komen, speciaal gericht op autodelen en taxiritten.