Peter Aansorgh

Freelance journalist

Lichtmetalen wielen herstellen geautomatiseerd met Wheel Restore

Lichtmetalen wielen herstellen geautomatiseerd met Wheel Restore

Op de jongste editie van Automechanika in Frankfurt was de schadeherstelbranche ruim vertegenwoordigd. Twee hallen waren gevuld met tools en equipment voor het schadeherstelbedrijf. Het Deense Wheel Restore springt eruit, met veel nieuwe equipment om sneller en makkelijker lichtmetalen wielen te herstellen. Meer nieuws was er van SATA en HBC system.

De DAS 3000 is een installatie waarmee de kalibratie van camera’s en radarsensoren zeer snel kan worden uitgevoerd.

Toekomstgericht kalibreren met Bosch DAS 3000

Sinds 1 juli 2024 moeten alle nieuw verkochte auto's een groot aantal Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) hebben. Dat betekent dat elke werkplaats steeds vaker te maken krijgt met auto's, waarvan de radarsensoren en optische camera's na reparatie moeten worden gekalibreerd. Met de Bosch DAS 3000 kun je snel en effectief kalibreren.

Frank van Hemert van Trekhaak Automotive Center in Eindhoven laat zien hoe trekhaakmontage gedaan wordt. - Foto's: Peter Aansorgh

Trekhaak monteren in 15 stappen uitgelegd

Een trekhaak monteren lijkt simpel genoeg, maar je moet wel weten wat je doet. Hier laten we in 15 stappen zien hoe het moet.

Foto's: Peter Aansorgh

PureTech: van probleemmotor met natte riem naar klachtenvrije ketting

De driecilinder PureTech staat garant voor voor een goede werkplaatsomzet. Vooral met de natte distributieriem zijn problemen. Die kun je vervangen door een ketting. Hoe?

De robot genaamd Sabrina bedient de motorfiets in het testlab van Dr. Jekill and Mr. Hyde. - Foto's: Peter Aansorgh

Dr. Jekill & Mr. Hyde: bijzondere brulpijpen van Nederlandse bodem

Het Nederlandse Dr. Jekill & Mr. Hyde is een uitlaatfabrikant met een geheel eigen filosofie. De uitlaten hebben een klep, waarmee je verschillende prestatie- en soundniveau's kunt kiezen. Elk van die niveaus voldoet echter aan de Euro 5+ homologatie-eisen. Hoe werkt dat?

Accu testen, nooit verspilde energie. - Foto: Shutterstock

Waarom 12 volt accu testen nooit verloren energie is

De 12V-batterij is een cruciaal component in de auto. Is die kapot, dan werkt er niets. Het is dus zaak om die tijdig te testen en zo nodig te vervangen, zelfs in een EV. En ook de HV-batterij van de EV vraagt aandacht, zo laat Midtronics bij een lezing van ATC-Brabant weten. De accu testen is geen verloren energie!

Foto: Shutterstock

Winterbanden warboel: wanneer is een truckband een echte winterband?

Dat een M&S-logo geen garantie geeft dat je met een winterband te maken hebt, is eigenlijk al bizar. Het three-peak-mountain SnowFlake label zou die zekerheid wel moeten geven. Bij bus- en truckbanden blijkt ook dat niet helemaal waar.

De KTS-diagnosetesters hebben nu ook features om aan EV’s te werken.

Bosch KTS diagnosetesters - Zwitsers zakmes voor de werkplaats

Diagnoseapparatuur is al jaren onmisbaar in de werkplaats. Wat je ermee kunt en welke merken je ermee kunt bedienen, is in hoge mate afhankelijk van de software in het apparaat. Dat is waar de Bosch KTS diagnosetesters in uitblinken, zo leren we bij een bezoek aan het Bosch opleidingscentrum in Brussel.

Foto: Hella

ACC-sensoren kalibreren in 10 stappen: zo werkt het

ACC radarsensoren kalibreren, hoe werkt dat? In deze Stap voor Stap leggen we het proces uit aan de hand van een Audi RS7 en het Hella Gutmann Mega Macs diagnoseapparaat.

Een elektrisch schema ziet er intimiderend uit. Door systematisch te werk te gaan is het best te lezen. - Foto: Peter Aansorgh

Elektrisch schema lezen voor motorfietstechnici: tips & tricks

Een elektrisch schema kan de motorfietstechnicus helpen problemen op te lossen. Maar hoe lees je zo'n schema? Docent motorfietstechniek Ruud Glorius geeft tips.