Bovag wil af van bpm aankoopbelasting
Bovag roept de politiek op om de bpm, de aanschafbelasting op auto's, bestelauto's en motoren, geleidelijk af te schaffen.
Onrust tot in het parlement, meteen al begin januari, in verband met de autoprijzen. Want schokkend verhaal in De Telegraaf, door invoering van de WLTP-test worden nieuwe auto's tot wel vijftien mille duurder! Kamerleden denken vast aan hun volgende (dienst)auto en stellen vragen. Dit kan niet de bedoeling zijn! Wij vragen ons eerst af: waar komt de prijsstijging nou precies vandaan?
Bovag roept de politiek op om de bpm, de aanschafbelasting op auto's, bestelauto's en motoren, geleidelijk af te schaffen.
De taxatiedienst XRAY Automotive wijst op een recente uitspraak van de Hoge Raad die wat kan besparen op rest-BPM afdracht bij auto-import. In heel bepaalde gevallen kan het BPM-tarief waarvan wordt uitgegaan lager worden genomen. Dus ook de rest-BPM bij import. Wanneer kun je een honderdje of wat belasting besparen?
"Hybride Toyota's goed voor meer emissievrije kilometers dan alle volledig elektrische auto's samen", juicht Toyota-importeur Louwman en Parqui in een persbericht. "Belangrijk voor klimaatakkoord Parijs", voegt het bericht er nog aan toe. Is dat echt zo?
Zoetjesaan nadert het nieuwe systeem van autobelastingen, vorig jaar voorgesteld in Autobrief II, de status van goedgekeurde wet. De Tweede Kamer gaf zijn reacties, Staatssecretaris Wiebes van Financiën antwoordde. Interessant is een vraag over de komende WLTP test. En verandert er verder nog iets?