Boottrailers lijden schipbreuk, Bovag pleit voor APK
Bovag was bij de Sneekweek. Niet om eens lekker uit te waaien, wel om boottrailers te controleren. Oef, was dat schrikken. Veel van die karretjes worden gevaarlijk slecht onderhouden…
Bovag was bij de Sneekweek. Niet om eens lekker uit te waaien, wel om boottrailers te controleren. Oef, was dat schrikken. Veel van die karretjes worden gevaarlijk slecht onderhouden…
Een efficiënte APK begint bij een efficiënte werkplaatsinrichting. Hoe die eruitziet? Daar heeft Autec-VLT ideeën over. De werkplaatsinrichter uit ...
In onze laatste Nieuwsbrief van 2013 namen we het bericht mee dat Volvo Trucks zijn strekrem voor aanhangerstabilisatie in 2014 op zowel FH/FM-trucks met aanhanger als trekkers met oplegger kan leveren. Een mooi veiligheidssysteem, maar het riep wel een reactie op van een technisch inspecteur bij de KLPD. Is remmen op alleen de aanhanger in Nederland niet verboden, ook volgens de APK-regels? We zochten het uit.
Het is weer de tijd dat onverwachte gladheid kan optreden, die vrachtwagencombinaties in een afdaling behoorlijk in de problemen kan brengen. Met name als een aanhanger of oplegger aanstalten maakt de trekker in te gaan halen. Om dat te voorkomen introduceerde Volvo de strekrem voor aanhangers. Die komt nu ook voor opleggers beschikbaar. Hoe werkt dat?
In de zomer berichtte AMT uitvoerig over de perikelen rond invoering van een APK-regeling voor de Europese Unie. Daarover stemde het Europees Parlement, ...
Een kleine stadsauto en hybride-auto mag vaak niet worden voorzien van een 'echte' trekhaak omdat de auto onvoldoende trekvermogen heeft voor een aanhangwagen of caravan. Wie op dergelijke auto's een fietsendrager wil monteren, heeft dus een probleem. Thule heeft er iets op gevonden.
Ook aanhangers en caravans moeten tegenwoordig uitgerust zijn met een mistachterlicht. Het aanleggen van de benodigde bedrading voor het schakelen van het mistlicht is een heel gedoe. Een uitkomst is het mistachterlicht met draadloze afstandsbediening.
Wind hebben we in Nederland geregeld meer dan genoeg en deze gratis kracht wordt steeds vaker ingezet voor energieopwekking. In Duitsland is de capaciteit van windmolens in 2012 met maar liefst 26% gestegen. Een ontwikkeling die ook een revolutie in transport vergt. Het Nederlandse Nooteboom loopt voorop in het vervoer van de enorme rotorbladen en ontwikkelde een oplossing.
Een trekhaak wordt al lang niet meer gebruikt om alleen maar een aanhanger te trekken. Het monteren van fietsdragers op de trekhaak neemt toe.
Gaat een caravan of aanhangwagen bij te hoge snelheid slingeren, dan is er vaak geen houden meer aan. Het Trailer Stability Program onderdrukt deze ...