Turbo stuk in Ford 1.0 EcoBoost, verkeerde olie?

Olie is olie, toch? Nou, niet helemaal. Neem de 1.0 EcoBoost met 'Belt In Oil'. Ford stapelde extra eisen bovenop de ACEA C2 low SAPS-specificaties. Negeer je die, dan kan dat leiden tot turboschade. Hoe kan dat? Snappen olieleveranciers het verband tussen die 'BIO' en de turbo? En hoe herken je de problemen voor de schade optreedt?

Met de ID Buggy onderstreept Volkswagen dat MEB zich ook leent voor kleine series. Passagier is topman Schuh van e.Go Mobility, de eerste klant voor MEB.

Wordt Volkswagen het Google op wielen?

Het is nauwelijks verrassend dat de Autosalon van Genève in de aanloop naar de 'big bang' van CO₂-normen volgend jaar deze keer een waar elektrofestijn werd. Toch zat het opvallendste nieuws (met de technische bril op de neus) vooral in de ontwikkelingen achter de schermen. Zoals Volkswagen, dat zijn MEB-platform voor derden openstelt.

Alle personenauto’s een automatisch AEB noodstopsysteem, lijkt een goed en haalbaar plan. Liefst met voetgangersherkenning, zegt ACEA, dat is beter dan een ‘zacht’ front voorschrijven.

Veiligheid voorop, goed voor de werkplaats?

In het streven naar minder verkeersslachtoffers doet de Europese Commissie voorstellen voor meer verplichte veiligheidssystemen in nieuwe auto's. Dit als onderdeel van het derde pakket Europe On the Move maatregelen voor na 2020. Kan dat de werkplaats extra bezig gaan houden, met controle en kalibratie van zulke systemen?

De gestelde CO2- doelen, zijn volgens ACEA vooral gebaseerd op politieke motieven, zonder een realistische kijk op wat technologisch mogelijk is en de gevolgen voor de werkgelegenheid in de automotive sector.

EU: 37,5 % minder CO2-uitstoot in 2030

In 2030 moeten auto's in de EU 37,5 % minder CO2 uitstoten. Dat zijn het Europees parlement en onderhandelaars overeengekomen. "Onrealistisch, " zegt Europese autofabrikantenorganisatie ACEA en reageert bezorgd.

Geen batterij, maar een brandstofcel heeft de toekomst? Zal daarvoor dan sneller en makkelijker een voldoende dekkend netwerk waterstoftankstations aangelegd worden?

Gaat het grote publiek straks wel aan de batterij-elektrische auto?

Elk jaar houdt economisch en accountants bureau KPMG al 19 jaar lang een online enquête onder leidinggevenden die met de automotive branche te maken hebben. Welke ontwikkelingen zien zij, hoe belangrijk zijn die? Nieuwsberichten lichtten uit het laatste onderzoek dat de puur elektrische auto het niet gaat worden, volgens de meeste bobo's. Waarom denken ze dat? En zijn er meer opmerkelijke verwachtingen?

Zonder een flinke dosis elektro- en plugin-auto’s gaan we de vlootverbruik-eisen niet halen, geven autofabrikanten nu al aan. Andere oplossingen voor emissie-arm rijden komen er niet snel.

EU wil 30% minder CO2-uitstoot en verbruik auto's in 2030

Autofabrikantenclub ACEA liet onlangs weten hoeveel autobouwers tot 2030 kunnen besparen op CO2-uitstoot van hun producten. Op zeker wisten ze al dat de Europese Commissie snel zou komen met wetsvoorstellen. Die liggen er nu: van 2020 tot 2030 moeten alle lichte auto's 30% minder CO2 produceren, dus evenzoveel zuiniger worden. Hoe ingrijpend is dat?