Betrouwbare start met Bosch HighTec accu

Betrouwbare start met Bosch HighTec accu

In de moderne auto, vol elektrische gebruikers en elektronische veiligheidssystemen, krijgt de accu het zwaar voor z'n kiezen. Zowel bij het starten als tijdens het rijden. De nieuwe AGM-techniek, zoals toegepast in de <a href="http://www.autobranchegids.nl/leverancier/r%2E_bosch/">Bosch</a> HighTec, maakt de accu beter bestand tegen deze zware beproevingen.

Boordnet op spanning (2007-11)

Boordnet op spanning (2007-11)

Met de benaming 'startaccu' doe je een moderne autoaccu tekort. Ook na het starten, en zelfs bij stilstand, moet de accu hard werken. Het aantal stroomverbruikers groeit explosief en daarmee ook het belang van een betrouwbare spanningsbron. Aan de werkplaats de taak om een goede stroomleverantie te garanderen. Geef de accu meer aandacht

AGM, EFB, ECM: welke accu moet er in?

AGM, EFB, ECM: welke accu moet er in?

De ene accu is de andere niet. Zeker nu de eerste auto's met start-stopsysteem aan een nieuwe accu toe zijn, wordt het opletten bij vervanging. Wat moet ...

Bosch AGM-accu voor motorfietsen

Bosch AGM-accu voor motorfietsen

<a href="http://www.autobranchegids.nl/leverancier/r._bosch/">Bosch</a> introduceert twee nieuwe motorfietsaccu's: de M4 en M6. De laatste is een moderne AGM-accu. Hij is bestand tegen schokken, kan niet lekken, is 100% onderhoudsvrij en heeft een 20% langere levensduur dan een conventionele loodzuuraccu.

Verschil tussen AGM- en ECM-accu? (2009-12)

Verschil tussen AGM- en ECM-accu? (2009-12)

In AMT-11 wordt melding gemaakt van de Exide ECM-accu. ECM staat voor Enhanced Cycling Mat. Deze accu is goedkoper dan een AGM-accu en ook geschikt voor kleinere micro-hybrides met start/stopsysteem. Het is mij niet duidelijk hoe deze accu constructief is opgebouwd en wat precies de verschillen (en voordelen) zijn met een conventionele loodzuuraccu en een AGM-type. Gaan we de ECM-accu ook in 'gewone' auto's zien en vervangt deze op den duur de traditionele loodzuuraccu? Wat is het prijsverschil tussen een ECM-accu en een AGM-accu?

Misverstanden over motorfietsaccu's (2008-12)

Misverstanden over motorfietsaccu's (2008-12)

In een motorfietstijdschrift las ik een verhaal over motoraccu's, dat bij mij de nodige vragen opriep. Volgens de schrijver moet de accu aangepast zijn aan het laadcircuit. Dus geen grotere of kleinere accu kiezen dan standaard gemonteerd is, in verband met de laadcyclus. In het artikel wordt geadviseerd om de motorfiets van een zwaardere dynamo te voorzien, als er zware stroomverbruikers als handvatverwarming gemonteerd worden. Mijns inziens strookt de opmerking over accu en laadcircuit dan niet meer. Dan heb ik nog een vraag over de gel-accu. Een gewone accu kun je straffeloos vervangen door een gel-accu, maar niet andersom omdat een gel-accu een hogere piekspanning heeft. Bij een lagere piekspanning loop je het risico dat de elektronica wordt verstoord. Voorbeeld is het ABS van de nieuwe generatie BMW-motorfietsen. Dit is afgestemd op de spanning van een gel-accu, zo staat omschreven in het artikel. Tot slot nog een vraag over gewone accu's. In het verleden was sprake van een afgeregelde spanning van ongeveer 14,5 Volt. Later werd het 13,8 Volt en nu kom je weer laadspanningen tegen van 14,4 Volt en mijn nieuwste acculader laadt AGM-accu's zelfs met 14,7 Volt. Vanwaar deze verschillen?