Misverstanden over motorfietsaccu's (2008-12)
In een motorfietstijdschrift las ik een verhaal over motoraccu's, dat bij mij de nodige vragen opriep. Volgens de schrijver moet de accu aangepast zijn aan het laadcircuit. Dus geen grotere of kleinere accu kiezen dan standaard gemonteerd is, in verband met de laadcyclus. In het artikel wordt geadviseerd om de motorfiets van een zwaardere dynamo te voorzien, als er zware stroomverbruikers als handvatverwarming gemonteerd worden. Mijns inziens strookt de opmerking over accu en laadcircuit dan niet meer.
Dan heb ik nog een vraag over de gel-accu. Een gewone accu kun je straffeloos vervangen door een gel-accu, maar niet andersom omdat een gel-accu een hogere piekspanning heeft. Bij een lagere piekspanning loop je het risico dat de elektronica wordt verstoord. Voorbeeld is het ABS van de nieuwe generatie BMW-motorfietsen. Dit is afgestemd op de spanning van een gel-accu, zo staat omschreven in het artikel.
Tot slot nog een vraag over gewone accu's. In het verleden was sprake van een afgeregelde spanning van ongeveer 14,5 Volt. Later werd het 13,8 Volt en nu kom je weer laadspanningen tegen van 14,4 Volt en mijn nieuwste acculader laadt AGM-accu's zelfs met 14,7 Volt. Vanwaar deze verschillen?