Elektrisch transport vraagt om laadcapaciteit. En die komt er alleen als het netwerk het aankan.

Video: Moet de overheid elektrisch vervoer meer of minder stimuleren?

"Ondernemers komen in de knel", zegt de ING-bank. Ze moeten overstappen op elektrisch vervoer, maar het netwerk kan het niet bijbenen. Ondertussen zegt tank- en laadpasbedrijf DKV Mobility dat er te weinig elektrische auto's bijkomen. Dat klinkt tegenstrijdig. Zijn er nou te veel of te weinig EV's? Eén Whats-app videootje zegt meer dan duizend woorden…

Niet de Mercedes uit het voorbeeld - maar de ontbrekende koplamp en de hier uitstekende scherpe delen mogen niet meer worden gebruikt om het bpm-bedrag te drukken.

Bedragen en voorwaarden veranderen: aanpassingen bpm per 1 januari...

De Belastingdienst brengt wijzigingen aan in de belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm). Daarbij worden niet alleen de tarieven voor nieuwe auto's verhoogd, ook de regels rondom import van auto's veranderen. Als je geen eigen voorraad importeert, hebben deze wijzigingen voor jou geen invloed. Doe je dat wel, dan wordt het behalen van voordeel wellicht iets moeilijker. Wat verandert er precies en valt er nog wat te redden?

Rood komt binnen, blauw verdwijnt. Als de zakelijk rijder alle fiscale cadeautjes heeft uitgepakt resten voor de particuliere autokoper slechts hoge lasten. Dus zoekt die zijn heil in beter passende auto’s uit het buitenland. Ondertussen verdwijnen de gesubsidieerde zuinige leaseauto’s naar het buitenland. (Bron: TNO)

TNO: huidige autobelastingen schadelijk voor klimaat en milieu en...

TNO komt met een whitepaper over de invloed van de autobelastingen op milieu en klimaat. Alweer zo'n juichzang op betalen naar gebruik? Nee, integendeel. De whitepaper legt de tekortkomingen in het Nederlandse systeem van autobelastingen haarscherp bloot en komt met eenvoudige oplossingen die een nieuw of demissionair kabinet morgen al kan invoeren.

Veel import van jonge Duitsers, waarop dan nog heel wat rest-BPM zit. Niet verkeerd als je daarop een paar honderdjes kunt besparen voor wie de nieuwste jurisdictie kent.

Voordeeltje te halen in BPM-taxatie importauto's

De taxatiedienst XRAY Automotive wijst op een recente uitspraak van de Hoge Raad die wat kan besparen op rest-BPM afdracht bij auto-import. In heel bepaalde gevallen kan het BPM-tarief waarvan wordt uitgegaan lager worden genomen. Dus ook de rest-BPM bij import. Wanneer kun je een honderdje of wat belasting besparen?

De foto bij het achtergrondartikel in de Volkskrant laat alvast zien hoe leuk het straks wordt op de weg.

Rekeningrijden, willen we het echt?

Natuurlijk, er is veel ellende in de wereld: Syrië, Jemen, Venezuela, plastic in zee en CO2 in de lucht. Gelukkig is er af en toe ook goed nieuws te melden. Deze keer is dat…: Rekeningrijden. Jippie, we willen het! Lees maar in de Volkskrant. Nu alleen nog een paar achterlopers in de politiek overtuigen! Maar …eh, willen we echt zo graag?

“Rekeningrijden is effectiever dan alle andere maatregelen. 20 tot 50 % filevermindering moet echt haalbaar zijn”, zegt hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee.

Rekeningrijden ja of nee, wat is wijsheid?

Het R-woord wordt nog veelal gemeden, maar termen als 'eerlijk betalen voor mobiliteit', 'betalen naar gebruik' en 'verhandelbare spitsrechten' duiken weer op. Kortom, rekeningrijden mag dan in 2009 onder luid gejuich zijn afgeserveerd, het komt terug op de agenda. Goede ontwikkeling?

Reden stekkerloze hybrides, zoals deze Prius II, meer emissievrije kilometers dan stekkerauto’s als de Tesla’s?

Welk merk reed de meeste emissievrije kilometers (en is dat relevant)?

"Hybride Toyota's goed voor meer emissievrije kilometers dan alle volledig elektrische auto's samen", juicht Toyota-importeur Louwman en Parqui in een persbericht. "Belangrijk voor klimaatakkoord Parijs", voegt het bericht er nog aan toe. Is dat echt zo?

Auto’s duurder door WLTP, zegt De Telegraaf. Klopt helemaal, en de ‘afbouw’ van de BPM doet er nog een schepje bovenop.

Auto's duurder door WLTP-test, hoe zit dat?

Onrust tot in het parlement, meteen al begin januari, in verband met de autoprijzen. Want schokkend verhaal in De Telegraaf, door invoering van de WLTP-test worden nieuwe auto's tot wel vijftien mille duurder! Kamerleden denken vast aan hun volgende (dienst)auto en stellen vragen. Dit kan niet de bedoeling zijn! Wij vragen ons eerst af: waar komt de prijsstijging nou precies vandaan?

Niet zo natuurlijk! Betalen per kilometer in Nederland moet ‘slim’. Maar wordt het daarmee ook duurzaam?

Blog: Draagt kilometerheffing bij aan duurzaamheid?

Automobilisten moeten per kilometer gaan betalen, alle kolencentrales moeten dicht en vanaf 2025 mogen er geen nieuwe auto's met benzine- of dieselmotor meer worden verkocht. Dat advies gaven de milieucommissies van VVD, CDA, D66, Groen Links én PVDA en Christen Unie een week geleden aan de partijen die onderhandelen over de vorming van een nieuw kabinet.

Wie de verkoop van nieuwe auto’s uit het hogere segment wil stimuleren zit goed bij PvdA, SP, CDA (niet zeker, maar zou zo maar kunnen), D66, Groen Links, CU en PvdD. Wie gaat voor de werkgelegenheid in de werkplaats van het autobedrijf, houdt op 15 maart het rode potlood uit de buurt van deze partijen.

AMT onderzoekt verkiezingsprogramma's: wat moet je stemmen?

Het is 2017. Op 15 maart mogen we naar de stembus. AMT neemt alvast de verkiezingsprogramma's door en onderzoekt ze op de plannen voor verkeer en vervoer. Wat hebben de verschillende partijen voor met de auto en de mobiliteit? En welk stemadvies heeft AMT voor je in petto?