Wielen balanceren met korrels in plaats van gewichtjes, hoe werkt dat?
Wielen balanceren doe je traditioneel met gewichtjes. Er zijn echter ook poeders, balletjes, granulaten en vloeistoffen die claimen dat ze hetzelfde doen. Maar hoe werkt dat dan?
Wielen balanceren doe je traditioneel met gewichtjes. Er zijn echter ook poeders, balletjes, granulaten en vloeistoffen die claimen dat ze hetzelfde doen. Maar hoe werkt dat dan?
Explora levert wielgewichten van Hofmann Power Weights in zes kleuren per een doosje. Kleur je wielen!
Sinds het gebruik van loden wielgewichten niet meer is toegestaan, zijn vooral de balanceergewichten van zink populair. Een vervelende eigenschap van zink is echter de sterk corrosieve werking. Dat betekent dat onbeschermd zink problemen geeft. Explora heeft de oplossing in huis.
Zelfklevende balanceergewichten kunnen hardnekkig vast zitten. Bij het verwijderen bestaat het risico op beschadiging van de lichtmetalen velg en daar ...
Balanceren met lood is niet meer toegestaan. Als milieuvriendelijker vervanger wordt veelal zink gebruikt. Maar dat is een duur materiaal. <a href="http://www.autobranchegids.nl/leverancier/wurth/">Würth</a> komt met een prijsgunstig alternatief: wielgewichten van gecoat staal.
Ik heb mijn Ford Mondeo (voorzien van originele stalen wielen) laten balanceren bij een gerenommeerd bandenbedrijf. Daags na het balanceren hoorde ik op de snelweg tot drie maal toe een ‘klap’ in de wielkasten. Bij drie van de vier wielen bleek het ‘klemzink’ aan de binnenzijde van de velg eraf te zijn geschoten. Vervolgens is de auto opnieuw gebalanceerd, waarna nogmaals bij één van de wielen het zink eraf schoot. Daar is uiteindelijk maar een kleefgewicht geplakt. Is u dit probleem bekend, en hoe kan dit? Ik kan me niet herinneren dat dit ooit gebeurd is na het balanceren met klemlood. Is het misschien beter om plakzink te gebruiken?
Bij auto’s worden de wielen altijd dynamisch gebalanceerd, bij motorfietsen overwegend statisch, zelfs in de racerij. Ik heb met dit statisch ...