Lakaanslag ook bij lage temperaturen? (2014-3)
In het Thema-artikel over motorvervuiling in AMT 1 zegt expert/taxateur Marcel Zuidgeest dat de bruine lakafzetting in de Toyota-motor ontstaat door hoge temperaturen.
In het Thema-artikel over motorvervuiling in AMT 1 zegt expert/taxateur Marcel Zuidgeest dat de bruine lakafzetting in de Toyota-motor ontstaat door hoge temperaturen.
OMC in Hoogvliet reageerde op onze oproep om ervaringen met motorvervuiling te delen. Het Occasion Motoren Centrum stuurde foto's van een motor uit een ...
Bijna 40 procent van de Nederlandse automobilisten laat zijn auto niet controleren voor de winter. Dat meldde de ANWB woensdag op basis van ...
Vervuiling van het inlaattraject en de EGR-klep is bij dieselmotoren een veel voorkomend probleem. De motor gaat slechter presteren en meer verbruiken. ...
Door een lekke koppakking of een kapotte warmtewisselaar/oliekoeler, kunnen er olieresten in het koelsysteem achterblijven. Dat zorgt voor problemen zoals verstoppingen, vermindering van warmte-overdracht en aantasting van materialen. Een goede reiniging van het koelsysteem is dus geboden. Dat kan met Womi Coolant Clean-up.
Hoe kan het gebeuren dat er zo af en toe nog gevallen van ‘black-sludge’ voorkomen? De moderne motorolie dient toch de vorming van zo’n zwarte drab te verhinderen? Of spelen hier nog andere factoren mee?
Na een angstige aankondiging in de vakbladen zo'n 10 jaar geleden over het fenomeen black sludge ben ik nu voor het eerst geconfronteerd met twee ernstige motorschades (uitgelopen drijfstanglagers) als waarschijnlijk gevolg van dit verschijnsel. De auto's hebben gedurende hun bestaan aantoonbaar op synthetische kwaliteitsolie (CCMC:G5/PD2 API; SH/CD).gedraaid. De beide motoren waren van hetzelfde type en hadden beide circa 100.000 km gedraaid. Uiteen oliemonster van één van de defecte motoren bleek niets bijzonders. Om klanten uit te leggen waarom de motor zonder enige aankondiging zomaar kapot gaat, terwijl ze toch het juiste onderhoud plegen, is een lastig verhaal. Helemaal lastig wordt het om uit te leggen hoe ze black sludge in de toekomst moeten voorkomen. Zelfs de oliemaatschappij kan mij daar geen bevredigend antwoord opgeven. Het voortijdig zien aankomen van een black sludge probleem heeft mijns inziens ook geen enkele zin, omdat niet bekend is op welke wijze deze black sludge zich afdoende laat verwijderen. Mijn vragen zijn: - Hoe voorkom je black sludge? Welke adviezen geef je de klantmee? - Als black sludge is geconstateerd tijdens een onderhoudsbeurt wat moeten we er dan (preventief) aan doen?