Twijfels over service-interval indicatie (2007-2)

Twijfels over service-interval indicatie (2007-2)

Ik gebruik in een Skoda Octavia TDI (81 kW) long life motorolie, waarmee de motor 50.000 km, dan wel 2 jaar zou moeten (kunnen) doen. Echter, na ruim 10.000 km geeft het display al de waarschuwing dat er een beurt aan zit te komen. De motor maakt circa 500 koude starts per jaar (waarvan ook nog zo'n 200 met een olietemperatuur van boven de 30 graden). Hoe bepaalt de boordcomputer eigenlijk wanneer het tijd is voor verversen?

Verkeerd getankt, benzine in dieselmotor

Verkeerd getankt, benzine in dieselmotor

Verkeerd getankt? Diesel getankt ipv benzine? Mag ik de auto nog starten en rijden? Wat is de maximale mengverhouding? Lees hier de antwoorden.

Olieverdunning bij motoren met roetfilter (2005-7/8)

Om het roetfilter te regenereren is het nodig de uitlaatgastemperatuur te verhogen. Volgens sommige technici heeft het inspuiten van brandstof in de arbeidsslag, vlak voordat de uitlaatkleppen openen, brandstofverdunning van de smeerolie tot gevolg. Is dat zo?

Probleemloos de winter door (2003-11)

Elke winter worden we als werkplaats weer geconfronteerd met typische technische problemen die het gevolg zijn van extreme koude. Kunt u de meest voorkomende storingen eens beschrijven en daarbij tips geven hoe deze problemen voorkomen kunnen worden?<br /><br />

Pas op met stijgend oliepeil! (2002-09)

Er zijn weer meldingen binnengekomen van benzinemotoren waarbij het oliepeil stijgt. Soms blijkt uit de olie-analyse dat er sprake is van een teveel aan benzine in de olie, soms ligt de oorzaak niet zo duidelijk. Vandaar dat we de mogelijke oorzaken nog eens op een rijtje zetten.

Wees alert op stijgend oliepeil (2002-05)

Het komt zo af en toe voor dat een klant een stijgend oliepeil vaststelt. Er is geen duidelijke mechanische oorzaak voor te vinden en een foutmelding is er evenmin. Weet AMT een verklaring?