Moderne dieselmotor kampt met vervuilingsproblemen

Moderne dieselmotor kampt met vervuilingsproblemen

Geavanceerde dieselmotoren zijn gevoelig voor vervuiling. Vooral het EGR-systeem zorgt voor ongewenste afzettingen in het inlaatsysteem. Ook de nieuwe ...

Carterventilatie waterstofmotor (2004-11)

Ik heb een vraag over de verbranding van waterstof in een verbrandingsmotor. De meest bekende voorbeelden hiervan zijn de BMW 745h, de Ford U en de Mazda Hydrogen RE. Zoals bekend is waterstofgas een zeer licht gas dat weinig ontstekingsenergie nodig heeft om te ontsteken. Mijn vraag is hoe BMW en de andere fabrikanten de carterventilatie verzorgen. Waterstof kan makkelijk langs de zuigerveren lopen en in het carter concentraties vormen van meer dan 4 vol%, waarbij ontbranding mogelijk is. Worden de carterdampen, na filtering, gewoon terug naar de inlaat geleid?

Carterventilatie en stuwdruk (2003-11)

Kunt u mij vertellen wat de invloed is van de carterventilatie op de drukbox van motorfietsen (bijvoorbeeld Ram Air). Komt bij hoge snelheid de carterventilatie nog wel tot z’n recht?

Bevroren water leidt tot motorschades, smeerproblemen door vorst...

Ik heb begrepen dat Volkswagen bij bepaalde motoren kampt met motorschades als gevolg van bevriezing van het smeersysteem. Kunt u vertellen wat hier precies aan de hand is. Speelt dit risico ook bij andere merken en/of motoren? Hoe kan dit probleem worden voorkomen?<br /><br />

Voorkomen van black-sludge (2003-01)

Hoe kan het gebeuren dat er zo af en toe nog gevallen van &lsquo;black-sludge&rsquo; voorkomen? De moderne motorolie dient toch de vorming van zo&rsquo;n zwarte drab te verhinderen? Of spelen hier nog andere factoren mee?

Condenswater vormt emulsie met de motorolie, mayonaise in het...

Bij een Hyundai van 1998 is de binnenkant van de olievuldop bedekt met een laag witte smurrie, gelijkend op dunne mayonaise. Na het ontdekken hiervan is de olie ververst (TXT 10W-30) en het oliefilter vernieuwd. Na verloop van tijd openbaart de sludge zich echter opnieuw. Met de bewuste auto wordt jaarlijks circa 10.000 km gereden en wekelijks minstens vier keer een traject van bijna 50 km afgelegd. Aan te veel korte ritten kan het dus naar mijn mening niet liggen. De auto is technisch geheel in orde (geen storingcodes, geen koelwaterlekkage, koelwatertemperatuur 88 graden Celcius). Kunt u een oorzaak aangeven en mij vertellen of het optreden van deze sludge schadelijk is? Zo ja, wat is een mogelijke remedie?