In het kielzog van marktleider Kia kreeg ook concerngenoot Hyundai de slag goed te pakken in 2022, maar net nog niet genoeg voor een top-vijf plaats.

Hoeveel beter kan de autoverkoop in 2023?

Even leek het erop, eind vorig jaar, dat de schade aan de verkoopcijfers ten opzichte van 2021 heel klein zou zijn. Wat al een meevaller mocht heten, terugkijkend op het jaar. Hoewel 2021 bepaald niet best was, kon 2022 niet nóg slechter uitpakken. Maar dat deed het wel. Dus kop op: het kan dit nieuwe jaar alleen maar beter worden.

Dromen kan altijd, zoals met de Alpenglow. Wat voor moois zou je kunnen maken van een Alpine F1 die waterstof in plaats van benzine verbrandt in zijn hybride aandrijving?

Hoogtepunten Autoshow Parijs: echt álles elektrisch?

Het leek of in Europa de autoshow was uitgestorven, niet alleen tijdens het hoogtepunt van de covid-epidemie. Maar nee, de Mondial d'Auto in Parijs is terug, vol nieuwe auto's. Niet alleen Franse, anderzijds bood de show geen echt 'mondiaal' beeld meer van de automarkt. Nieuwe spelers grepen de kans zich te presenteren. Het werd toch zeker interessant.

Op foto’s lijkt de Spring een forse jongen, in ‘t echt is hij juist opvallend klein. Geldt dat ook voor de werkplaatsomzet?

Dacia Spring: EV voor het volk, schrik voor de werkplaats?

Met de Model 3 beloofde Tesla een elektrische volksauto. Da's gelukt, zolang je dat 'volk' maar als 'leasevolk' leest. Nu is het échte volk aan de beurt. Voor hen is er de Dacia Spring. Wat de pers er ook over mag schrijven: jouw klant gaat hem kopen. Valt er aan de eenvoudige techniek nog wat te verdienen? AMT biedt Eerste Hulp Bij Dacia.

Ziet er niet goed uit, wat er bij de crash met volle overdekking van de Zoe overblijft. En die rand van de voorklep is te gevaarlijk voor de heupen van aangereden voetgangers of fietsers.

Renault Zoe maakt ketser bij Euro NCAP, is dat terecht?

Veiligheid op de weg wordt erkend als mooie karaktertrek in auto's. Zodra Euro NCAP weer een serietje tests publiceert haasten vijf-sterren merken zich daar een persbericht van te maken. En ondanks steeds strengere beoordeling vallen die vijf sterren toch vaak. Nul sterren is zeldzaam. Toch moest Renault ze incasseren voor de Zoe. Bij gebrek aan een persbericht klommen we zelf maar in de pen…