Even voor de duidelijkheid: een ketting rekt niet, een ketting slijt. Daardoor verdwijnt materiaal van de kettingpennen en de schakels eromheen. De ketting wordt dus langer door extra speling in iedere schakel. Wat is er loos als een als een net vervangen ketting alweer ‘opgerekt’ is?

Natte distributieriem 'opgevreten' of nieuwe distributieketting snel...

Een opgerekte ketting, opgevreten natte distributieriem of oliedrukprobleem, we zien het vaak in de werkplaats. Ook op de DDTSB-helpdesk komen deze klachten met regelmaat voorbij. Soms moet de distributieketting binnen de garantieperiode opnieuw vervangen worden, omdat die weer is opgerekt. Zijn er dan onderdelen van slechte kwaliteit gebruikt bij de reparatie? Of is er een andere oorzaak?

Opbouw van een distributieketting

Training: Voorkom terugkerend falen van distributieketting

Vervloekt en geprezen is ie, de distributieketting. Steeds meer motoren zijn met deze smalle ketting uitgerust in plaats van een distributieriem. Kettingrek is allang geen onbekende meer in de werkplaats, maar hoe ontstaat dat? En ook belangrijk, hoe voorkom je terugkerend falen van de distributieketting? Kom naar de training Kettingaandrijving op 13 februari verzorgd door OE-leverancier Febi-Bilstein.

De nokkenas is gebroken. Oorzaak: bij vervanging is de kettingspanner niet teruggesteld.

Kennissessie: Kettingdistributie - Hoe schade voorkomen?

Febi Benelux specialist Stijn Thys duikt op Auto Prof - AMT Live Gorinchem 2019 dieper in de kettingdistributie. De focus dit keer ligt op het voorkomen van gevolgschade. Welke factoren hebben invloed op een goede werking van de distributieketting?

Lees gratis de eindejaarsspecial 'Het beste van AMT 2018'

Eindejaarsspecial: Het beste van AMT 2018

Hoe werkt de nieuwe SkyActive-X van Mazda? Hoe helpen Fuel trims bij diagnosestellen? Diagnosetips uit de Praktijk, Oog voor Techniek en Back to Basics zijn misschien wel de meest geliefde rubrieken, maar we schreven over nog zoveel meer. In deze eindejaarsspecial hebben we de zestien beste artikelen voor je verpakt in een digitale uitgave. Gratis en voor iedereen.

De nokkenas is gebroken. Oorzaak: bij vervanging is de kettingspanner niet teruggesteld.

Febi geeft tips voor de distributieketting in de werkplaats

Waarom ging de distributieketting vroeger een autoleven mee en nu vaak niet meer? Wat kan je doen om de levensverwachting van de ketting positief te beïnvloeden? En hoe ga je te werk als het toch misgaat met de ketting? Op AutoProf-AMT Live betrok Febi de grootste zaal voor workshops over deze onderwerpen.

Een van de kennissessies wordt gegeven door Febi waarbij het gaat om distributiekettingproblemen. Wat zijn veelvoorkomende oorzaken?

Oorzaken van falende distributiekettingen

Wat kunnen oorzaken zijn van het falen van een distributieketting? Febi Benelux legt het je aan de hand van praktijkvoorbeelden van uiteenlopende motoren uit. Hun kennissessie op Auto Prof - AMT Live in Hardenberg staat in het teken van de nieuwste distributietechnologieën.

Complete vervangingsset voor de distributie van Febi, want samen met een ketting moeten ook spanner, kettingwielen en bevestigingsbouten vervangen worden.

Ook kettingdistributie vraagt tijdig onderhoud

Het vervangen van een distributieriem is meestal een hele klus, dus leuk voor de werkplaatsomzet. Maar ja, het moet nu eenmaal regelmatig gebeuren, voor de zekerheid. Het gaat wel steeds minder voorkomen, nu distributie met ketting de overhand heeft gekregen. Onderhoudsvrij, heet het, maar de praktijk is anders. Waarom, en welk onderhoud is nodig?

Een van de kennissessies wordt gegeven door Febi waarbij het gaat om distributiekettingproblemen. Wat zijn veelvoorkomende oorzaken?

AMT Live: Actuele distributieketting problemen en 'Tritan-coating'

Febi Benelux geeft een kennissessie over de mogelijke oorzaken bij het falen van de distributieketting. Ook dit jaar draait het om vele praktijkvoorbeelden van uiteenlopende motoren. Wat weet jij van de nieuwste distributie technologieën?

Oei, dat is forse kettingrek bij deze Kia Cee'd. Maar hoe kwam NIels bij de oplossing en waarom werd hij op het verkeerde been gezet?

Opgelost op AMT Garageforum: Kettingreactie Kia Cee'd + video

Een Kia Cee'd van 2007 met 4GH-motor houdt in bij constante snelheid. AMT Garageforumlid Nielsss89 leest foutcode P0172 uit, het MIL brandt niet. Stationair loopt de motor goed, op toeren ziet Niels met de viergastester dat de motor, zoals de foutcode aangeeft, rijk gaat draaien. Wat is er aan de hand?

 Nieuw in het programma is de kit voor auto’s van de Volkswagen Groep met 1,2 TSI-motoren en een productiedatum vanaf 2010.

Complete kettingaandrijvingskits van Ruville

Wereldwijd worden steeds meer voertuigen met kettingaandrijving geregistreerd. Daarom schakelen ook Schaeffler Automotive Aftermarket en haar merk Ruville een versnelling hoger. Als specialisten in vervangingsonderdelen voorzien zij de nodige, richtlijnen en oplossingen voor een geoliede reparatie, vervanging en installatie.