Het is niet alleen dat je kracht nodig hebt, maar je komt ook vaak net een hand te kort. Evert en Stef werken daarom met z’n tweeën aan deze Multitronic CVT.

Garage Haarman werd DSG-specialist: "geen enkele haalt de eindstreep...

"Ik mag nog keuren, maar ik laat mijn APK-pasje verlopen. Dat heeft nu geen zin meer." Geen algemeen onderhoud en geen APK's meer. Evert Haarman is gestopt met zijn universele autobedrijf en is specialist geworden. Maar in wat dan wel? En hoe zet je zo'n stap?

Eurol adviseert om altijd olie met de originele specificaties - uiteraard verkrijgbaar bij Eurol - te gebruiken.

Moderne automatische transmissies: wél olie spoelen, maar die filters...

Vroeger was het voldoende om het olieniveau van je versnellingsbak af en toe te peilen. Tegenwoordig zijn automatische transmissies gecompliceerde stukjes techniek met elektronica, mechatronica, hydraulica en tweemaal zoveel overbrengingen dan voorheen. AMT vroeg leveranciers en specialisten hoe het onderhoud veranderd is.

AMT-lezers over hun DSG-ervaringen. Foutloos of aandacht erbij houden?

DSG's zijn populair, maar kennen ook problemen: onprettige schakelovergangen, onvoorspelbaar schakelen, overmatig trillen en niet goed oppakken. Dat leverde een prikkelende stelling op. Is de DSG eigenlijk niet gewoon de downsizemotor onder de versnellingsbakken?

Stap voor Stap: DSG Mechatronic (0AM DQ200) vervangen

De DSG-automaat is een mooi stuk techniek. Als het werkt, want in de praktijk ontstaan er regelmatig problemen. "Vooral de zeventraps DSG, die op de lichtere motoren wordt toegepast, gaat nog wel eens stuk", stelt Evert Haarman van Garage Haarman in Albergen. De problemen worden vaak veroorzaakt door de mechatronic, het elektronische brein van de bak. We laten in 14 stappen zien hoe je deze vervangt.

Lightyear mocht twee prijzen in ontvangst nemen uit handen van Jan Peter Balkenende. Zowel de Challenging Concepts als Publieksprijs ging naar het jonge bedrijf.

Lightyear Wint Automotive Innovation Award

Zonne-autofabrikant Lightyear heeft zowel de 'Challenging Concepts' als de speciale publieksprijs gewonnen tijdens de Automotive Innovation Awards 2019. De prestigieuze prijs werd uitgereikt door oud-premier Jan Peter Balkenende aan de beste Nederlandse innovaties op het gebied van mobiliteit. Andere winnaars waren Punch Powertrain met DT2 en interactieve informatieplatform TLEX van Monotch.

De nieuwe I-Shift transmissie van Volvo is de eerste in zijn soort. Andere merken zullen snel volgen.

Sleutelen aan Volvo I-Shift Dual Clutch versnellingsbak

De Volvo I-Shift Dual Clutch automatische transmissie is de eerste in zijn soort. De transmissie verminderd verbruik en zorgt voor een lineaire acceleratie.

Twee koppelingen, twee ingaande assen, een hoofdas, een secundaire as (en een virtuele) en een planetair tandwielstelsel. Hoe het werkt? Ontdek het op www.AMT.nl/5-2015 en in AMT 5.

Wat moet je weten van Volvo Trucks' I-Shift Dual Clutch?

Twee koppelingen, twee ingaande assen, een hoofdas, een secundaire as (en een virtuele) en een planetair tandwielstelsel. Hoe het werkt? Ontdek het op www.AMT.nl/5-2015 en in AMT 5.

Bardahl biedt vier nieuwe transmissieoliën

Bardahl biedt vier nieuwe transmissieoliën

Bardahl breidt de lijn transmissieoliën verder uit met vier nieuwe oliën. Het gaat om twee nieuwe automatische versnellingsbakoliën, een handgeschakelde ...

Is hybride de nieuwe standaard?

Is hybride de nieuwe standaard?

Op de eerste autoshow van het jaar, in Detroit, mankeerde het niet aan nieuws en optimisme. Grote, sterke en dure modellen bij de vleet. Maar toch een ...

Video: Naadloos schakelen met Volvo I-Shift

Video: Naadloos schakelen met Volvo I-Shift

Bij personenauto's zijn we er al aan gewend, bij trucks nog niet. Maar Volvo introduceert nu de I-Shift Dual Clutch, een dubbelkoppeling versnellingsbak ...