Omdat de 48V iBSG als generator en elektromotor fungeert, verandert het krachtenspel in de aandrijfriem. Vandaar dat er twee spanrollen zijn, die op een schommelconstructie zijn geplaatst.

Moderne laadsystemen en 48 volt: wat je moet weten over slimme dynamo

Een generator van nu werkt heel anders dan een generator van een jaar of tien geleden. Ook kom je steeds meer 48 volt generatoren tegen. Theo Hagelaar van Valeo praatte leden van ATC Oost Brabant bij over de ontwikkelingen.

Back to basics: Stoeien met de laadstroom

Back to basics: Stoeien met de laadstroom

De oscilloscoop is een belangrijke diagnosetool, maar soms kan het zonder. Dan kan je diagnosestellen met een elektrisch schema, logisch redeneren én technische kennis. Neem deze twee praktijkcases aan het laadsysteem van een auto. In de strijd om de Scholenprijs van de (Bedrijfs)AutoTechnicus van de Toekomst kregen aankomend (bedrijfs)autotechnici ze voorgelegd. Los jij ze op?

Renault Master met problemen en dozen vol reeds vervangen componenten.

GMTO: Masterclass voedingen meten

Een Renault Master 2.3 dCi van 2011 komt met knipperend accucontrolelampje bij een klant van de technische ondersteuning van GMTO. Die stelt diagnose, vervangt een component, doet dat nog eens en nog eens. Het resultaat: tal van componenten vervangen en er zijn alleen maar storingen bijgekomen. Kan GMTO het probleem wel oplossen?

Reviseren of vervangen?

Reviseren of vervangen?

Een auto met een vreemd geluid in de versnellingsbak komt in de werkplaats. Wat doe je na de diagnose? Ga je op zoek naar een gebruikte bak, vervang je de bak door een nieuwe of laat je de bak reviseren? Afgelopen maand vroegen we je om je ervaringen met revisie. In de AMT-mailbox kwamen tientallen reacties binnen. De meeste autotechnici zijn positief, maar het gebruik van revisie-onderdelen vraagt ook extra aandacht.