Bij Auto Totaal Houten gaat de vloerverwarming een graadje lager. Maar daar staat iets tegenover…

Hoe beperkt Auto Totaal Houten zijn energiekosten?

Hoge energieprijzen? Auto Totaal Houten zet de thermostaat in de werkplaats een graadje lager en rust zijn medewerkers uit met elektrisch verwarmde vesten en handschoenen. Met dit soort originele en met veel gewonere oplossingen loodst directeur-eigenaar Jan Doornenbal zijn bedrijf én zijn klanten door de huidige onrustige tijd.

“Er is een levendige handel in laadsnoeren: let op dat je het snoer koopt dat bij de auto past”, 
zegt Leander Engelbertink.

Leren over laden: het belang van kennis van laadtechniek

Er komen steeds meer elektrische auto's. Die moeten worden opgeladen, hetzij via een publieke laadpaal, hetzij via het eigen thuisnetwerk. Daar kunnen haken en ogen aan zitten, zo vertelt Leander Engelbertink van FOM tijdens een kennissessie van AMT op vakbeurs Auto Prof in Gorinchem.

Stap voor stap: installeren van een wallbox

Stap voor stap: installeren van een wallbox

Een laadpaal of wallbox bij je bedrijf plaatsen kun je bijvoorbeeld doen om je klanten een extra service te bieden. Of om aan de buitenwereld te laten zien dat elektrische auto's bij jou in goede handen zijn. Wat de reden ook is, zo'n wallbox hangt zichzelf niet op. Elektrotechnicus Naycheal, van installatiebedrijf VDHO, laat stap voor stap zien hoe hij een Electricea-wallbox monteert bij Auto Pippel in Haaften.

Video: installeren van een wallbox

Video: installeren van een wallbox

Een laadpaal of wallbox bij je bedrijf plaatsen kun je bijvoorbeeld doen om je klanten een extra service te bieden. Of om aan de buitenwereld te laten zien dat (PH)EV's bij jou in goede handen zijn. In deze video zie je stap voor stap hoe een wallbox wordt geïnstalleerd.

Deze wandcontactdoos kon dagelijks laden met de noodkabel niet aan.

EV in opleiding: docenten autotechniek volgen st(r)oomcursus opladen

Auto's met een stekker komen in razend tempo op de werkplaats af. Hoogste tijd dus om van de e-aandrijving een vast onderdeel te maken in de opleiding voor autotechnicus. Een groep gedreven ROC-docenten zonderde zich af in een bootcamp en spijkerde een week lang zijn e-kennis bij. AMT spijkerde een dagje mee.

DSM met Lightyear in zonneceldaken

Als alles volgens plan blijft verlopen zal de Nederlandse start-up Lightyear volgend jaar zijn zonnecel-gezinsauto One gaan leveren. Voor een belangrijk deel kan de Lightyear One gratis rijden op zonne-energie. Een overeenkomst met DSM zou deze techniek breed beschikbaar kunnen maken.

Brandstofvisie, plan voor toekomst autobedrijf?

Brandstofvisie, plan voor toekomst autobedrijf?

Vorig jaar werd het SER Energieakkoord gesloten, dit jaar kwam daar de Brandstofvisie met LEF uit voort. Een plan voor onder meer al het wegvervoer, met ...

Mercedes en BMW ontwikkelen standaard voor inductief opladen elektrische auto's

Mercedes en BMW ontwikkelen standaard voor inductief opladen...

De volgende stap naar een perfecte elektro- en plug-in hybride auto is het contact- en kabelloos opladen. Daimler gaat de unplugged-plug-in technologie in de S 500 uittesten en gaat met BMW een unplugged-plug-in standaardtechnologie ontwikkelen.

Elektrisch rijden met carbazol in plaats van batterijen wisselen?

Elektrisch rijden met carbazol in plaats van batterijen wisselen?

Brief van lezer Frans van Dommelen: "Naar aanleiding van je bericht 'Niet tanken maar batterijen wisselen' het volgende. In 2011 las ik over carbazol, ...

Niet tanken, maar massaal batterijen wisselen, kan dat?

Niet tanken, maar massaal batterijen wisselen, kan dat?

"Uitdaging: rekenen aan elektrisch rijden!", schreven we vorige week. Als we allemaal elektrisch zouden rijden en de huidige tankstations zouden worden omgebouwd tot batterijwisselstations. Hoeveel stroom zou er dan moeten naar een snelwegbatterijwisselstation en hoe dik zou de kabel er naar toe moeten zijn? De uitkomst? Bekijk de berekening van Wim de Smit uit Dongen.