De uitstooteisen zoals nu voorgesteld, liggen dichter bij Euro 6/VI dan bij de door de Europese Commissie gewenste Euro 7.

EU zet streep door strenge Euro 7-uitstootnorm

EU-lidstaten willen geen strengere uitstootnormen zoals eerder onder Euro 7 voorgesteld door de Europese Commissie.

Onderzoek van onder meer AECC toont dat Euro 7 technisch al haalbaar is, met zaken als elektrisch verwarmde katalysatoren en twee SCR katalysatoren om NOx te neutraliseren.

Auto-onderdelenindustrie pleit voor strenge Euro 7-eisen

Zoals de agenda van de Europese Commissie er nu uitziet zou op 25 september de beslissing kunnen vallen hoe Euro 7 ingevoerd gaat worden. Even daarvoor stemt het ENVI milieu-comité van het Europees Parlement over het huidige voorstel. Opmerkelijk is een lobby vanuit de autobranche om te gaan voor zo snel mogelijk invoeren van strenge Euro 7-eisen.

AECC onderzocht wat mogelijk is om auto’s nog schoner te maken, en stelt nu vast dat ze zonder vergaande ingrepen zeker onder de voorgestelde Euro 7 normen kunnen blijven.

Hoe staat het met de Euro 7 regeling?

Er is nog veel te doen omtrent het Euro 7 voorstel van de Europese Commissie. Grotendeels in de sfeer van 'heeft dat nog zin, als vanaf 2035 nul-emissie van CO2 wordt geëist'?

Veel uitgebreidere RDE-tests van praktijksituaties zijn de belangrijkste metingen voor Euro 7, auto’s zullen zelf ook genoeg sensors moeten hebben om het emissiesysteem te bewaken.

Euro 7-voorstel op tafel: Vertragen schone voornemens de overgang...

Na meerdere keren uitstel ligt er een voorstel van de Europese Commissie voor nieuwe Euro emissie-eisen. Eerder dit jaar viel al een besluit over CO2-eisen: vanaf 2035 nul CO2-emissie voor nieuwe auto's. Dus elektrisch, geen uitlaatgas, dan geen Euro 7 of 8 meer nodig? Nee, ook e-auto's hebben emissies, die al in Euro 7 gereguleerd worden.

AMT Autobranche Mega Top 10: Extreem olieverbuik, schone Euro 7-motoren en veelvoorkomende fouten bij aircodiagnose

AMT Autobranche Mega Top 10: Extreem olieverbuik, schone Euro...

De AMT Autobranche Mega Top 10, dat is 2022 samengevat in tien topartikelen. Na nummers 10 en 9 is het nu de beurt aan 8, 7 en 6. Deze staan in het teken van extremen: extreem olieverbruik, extreem schone Euro 7-motoren en extreem veelvoorkomende fouten bij aircodiagnose.

Plug-in rijders pluggen niet superzuinig ‘zo vaak als maar kan’ in, zo blijkt. Daar gaan ze in Euro 6e in twee stappen op afgerekend worden, met hogere CO₂-uitstootwaarden voor PHEVs.

Waar blijft de Euro 7-norm?

De verwachting was dat na vorig jaar aangereikte adviezen snel een uitgewerkt Euro 7-voorstel zou komen. Eigenlijk al laat, omdat een 'lead time' van enkele jaren gebruikelijk is. In 2025 zou Euro 7/VII moeten ingaan, dus had de industrie ter voorbereiding van nieuwe modellen vorig jaar horen te weten wat de nieuwe eisen worden.