Sommige deeltjestellers geven waarden onder de 1.000 #/cm3 gewoon weer, andere geven dan nul aan.

Ervaring met deeltjesteller in België: wat doe je bij afkeur?

In België ging de APK-deeltjestest wél op 1 juli dit jaar van start. Welke ervaringen deden onze zuiderburen op in het halfjaar voorsprong dat ze op ons pakten? Moet je bij afkeur altijd het DPF vervangen? Of zijn er andere remedies? Gert De Jonghe is technisch specialist bij Forté, kind aan huis in Vlaamse garages en bij keuringsinstantie Goca. En hij is Belg. Kortom, de ideale vraagbaak.

DI-benzinemotoren stoten meer deeltjes uit dan diesels: vervuilde injectoren de oorzaak

DI-benzinemotoren stoten meer deeltjes uit dan diesels: vervuilde...

Wat kunnen we leren van een half jaar APK-deeltjestest in België? In de laatste AMT-print van 2022 doen we dat uitgebreid uit de doeken. Nu vast een tipje van de sluier: een matig roetfilter hoeft niet direct te leiden tot te hoge deeltjesuitstoot. Tenzij de injectoren vervuild zijn…

De rode Mondeo kwam met een ‘survival kit’. Geen overbodige luxe bij een olieverbruik van 1 op 770.

Praktijktest: kan motorreiniging extreem olieverbruik terugdringen?

Olieverbruik kan een probleem zijn bij nieuwe en bij oude auto's. Bij oude exemplaren kan het een reden zijn om de auto af te schrijven. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Ford Mondeo 1.8 Duratec HE uit 2003 die je op deze pagina's ziet. Het gemiddelde olieverbruik is 1 liter op 770 km, met uitschieters naar boven. Enkeltje sloop, zou je zeggen. Of kan een motorreiniging dit extreme olieverbruik terugdringen?

[video] AMT Praktijktest deel 2: Olieverbruik terugdringen, van 1 op 770 naar...

[video] AMT Praktijktest deel 2: Olieverbruik terugdringen, van 1 op...

Een olieverbruik van 1 op 770, lakafzetting op de cilinderwanden, natte zuigerbodem van cilinder 1 en een wisselvalige compressiemeting. De toekomst van onze Ford Mondeo zag er niet rooskleurig uit. 4.000 kilometer na behandeling met een motorflush en additieven maken we de balans op: heeft het gewerkt?

[video] AMT Praktijktest: Extreem olieverbruik terugdringen met flush en additieven, kan dat? - deel 1

[video] AMT Praktijktest: Extreem olieverbruik terugdringen met flush...

Onderwerp is een Ford Mondeo 1.8, bouwjaar 2003, met ruim 200.000 kilometer op de teller. De motor gebruikt gemiddeld een liter olie per 770 km. Zelfs al rijdt de auto nog prima, met zo'n extreem olieverbruik lijkt de stationcar rijp voor de sloop. Of is zo'n motor nog te redden met een intensieve reiniging? AMT zoekt het uit.

Gekristalliseerde ureum verstopt de AdBlue-injector

Nieuw product Forté voorkomt AdBlue-bloemkolen

Met enige regelmaat kom je ze tegen op het AMT Garageforum, meldingen als: "P20E9 - Ureumdruk afwijking naar boven", of: "Ik heb foutcode P20EE (008430) uitgelezen met als uitleg: SCR NOx catalyst efficiency below treshold". Hadden die voorkomen kunnen worden?

“Zorgeloos van A naar B”, zegt Forté bij deze foto over zijn Mobiliteitsgarantie. En inderdaad, deze mensen zien er niet uit alsof ze zich zorgen maken over autopech. Toch zit de echte zorgeloosheid bij hun autobedrijf. Als dit gezinnetje pech krijgt met hun occasion, verhaalt hij de reparatiekosten op Forté.

Forté verzekert occasion tegen garantieklachten

Met goed onderhoud heb je minder reparatiekosten. Klinkt logisch, maar kun je het bewijzen? "Ja", zegt Forté. "Als je een occasion vóór aflevering onderhoudt met onze producten is de kans op garantieclaims een stuk kleiner. En dus durven wij je garantiekosten dan voor een prikkie te verzekeren." Wow, daar willen we meer van weten!

"Eerst reinigen, dan olie verversen!" Maar waarom?

Zijn olieverversingstermijnen te lang of niet? Zowel van AMT-lezers als van olieleveranciers kregen we goed afgewogen oordelen. Forté voegt er nu nog een aan toe: "Het is vreemd dat er nog steeds schone nieuwe motorolie wordt toegevoegd aan inwendig vervuilde motoren." Oké, wat zijn de gevolgen en hoe moet het dan wel?

LSPI is een klopverschijnsel dat zich voordoet bij downsizemotoren bij hoge motorbelasting en laag toerental. (Afbeelding: Mahle)

Hoe werken brandstofadditieven tegen LSPI?

"Er zijn brandstoftoevoegingen op de markt die pre-ignitionschade tegengaan. Weten jullie hoe dat werkt?" Frank van Laar stelde ons deze vraag naar aanleiding van het artikel 'Kleine motoren, grote problemen' in het revisiethema in AMT 1.

Zuigerfabrikant Mahle doet onderzoek naar downsize motoren, onder andere om oorzaken van LSPI vast te stellen.
FOTO MAHLE GMBH

Kennissessie: Motorschade door Low Speed Pre Ignition (LSPI)

Low Speed Pre Ignition (LSPI) is een vorm van detonatie in direct ingespoten benzinemotoren bij lage toerentallen tot ± 3000 tpm. Hoe ontstaat het precies, hoe vaak komt het voor en wat kun je daar tegen doen? De specialisten van Forté geven je antwoord in deze technische kennissessie op 12, 13 en 14 februari.