Zo ziet Audi’s driedimensionale head-up projectie van het belangrijkste dat je moet weten eruit.

Audi toont toekomst-cockpit van de nieuwe vol-elektrische Q4

Binnenkort laat Audi de vol-elektrische e-tron GT volgen door een meer bereikbare vol-elektrische Q4 middelgrote suv. Nu al vestigt Audi vooral aandacht op het extra ruime interieur met futuristische bestuurderspost. Nog preciezer, aandacht op het stuurwiel en head-up display.

Een elektronische zonneklep die alleen je ogen afdekt tegen verblinding, maar verder vrij uitzicht biedt. Kan prima in plaats van een gewone klep gemonteerd worden, zegt Bosch erbij.

CES: Wat is science fiction en wat gaan we echt op de weg zien?

De CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas is meer een blik in de toekomst dan een beurs. Of alles wat er te zien is de consument zal bereiken, is lang niet altijd zeker. Dat geldt ook voor de sterk vertegenwoordigde autobranche. Die laat vooral trends zien, hoewel toeleveranciers ook marktrijpe producten tonen. Wat is science fiction en wat zien we echt op de weg verschijnen?

Lesje aggregaten voor een Frigette personenwagen airco-systeem anno 1973.

Techniek van Toen: 'Echte airco's werken met een compressor'

Bijna alle auto's worden tegenwoordig standaard met airco afgeleverd. Dat was in de jaren '70 niet zo. Airco's beginnen dan pas aan hun opmars. Ze worden lichter en goedkoper, maar zijn nog een luxe in auto's. In het juli-nummer van 1973 besteedt AMT aandacht aan airco-installaties, beginnend met een waarschuwing.

De airco van een Volkswagen e-Golf is gevuld met CO2. De aircopomp wordt elektrisch aangedreven.

Airco en elektrische auto's, hoe zit dat?

Elektrische auto's hebben geen verbrandingsmotor, waarop je een aircopomp kunt aansluiten. Verwarmen en koelen zal dus op een andere manier moeten. Een verbrandingsmotor ontwikkelt zoveel warmte dat je genoeg over hebt om de cabine zonder extra energieverlies te verwarmen. Een elektrische aandrijving ontwikkelt in verhouding tot een auto echter maar weinig warmte, dus zul je voor het verwarmen extra energie moeten verbruiken.

Vooral Duitse fabrikanten waren destijds niet blij met R1234yf.

Koudemiddel voor airco's: CO2 of R1234yf?

Sinds 2011 mag een nieuw aircosysteem niet meer zijn afgevuld met R134a. De vervanger is R1234yf. Vooral Duitse fabrikanten waren daar destijds niet blij mee. Mercedes en VW gaven de voorkeur aan CO2. De hele range zou daar op termijn mee worden afgevuld. Maar wordt de soep zo koud gegeten als ze wordt opgediend?

Waar dient dat bultje daar op de neus van de Red Bull voor?

Bultje op de Bull: wat doet de S-duct op de F1-auto van Max?

Het is je mogelijk nog niet opgevallen maar de RedBull heeft een bultje op zijn neus. Nee, de auto van Max heeft geen jeugdpuistjes. En nee, het is ook geen uitslag die je krijgt van energiedrankjes. Wat is het dan wel en waarvoor dient dat bultje?

Lijkt zo weggereden uit een sf-film, de Mercedes Urbanetic met personencapsule op zijn autonoom elektrisch rijdende onderstel.

Pret(wagen)park in Las Vegas: mobiel entertainment op de Consumer...

Wat ooit science fiction was, is nu te zien op de consumentenelektronica show in Las Vegas. Plus nog wat mogelijkheden die sf-schrijvers niet eens hadden bedacht zouden hebben. Zo ver staat het, ook vervoermiddelen lijken op die show zo uit een sf-verhaal te zijn gerold. De auto evolueert naar een ontspanningsruimte, terwijl hij je autonoom vervoert naar waarheen je wilt.

Blackberry integreert Android-apps veilig in de auto

Blackberry integreert Android-apps veilig in de auto

Blackberry presenteert vandaag een digitale cockpitoplossing waarmee autofabrikanten een veiligere en betrouwbaardere ervaring kunnen bieden. Het QNX-platform maakt mogelijk dat autofabrikanten vanuit een Electronic Control Unit (ECU) een digitaal instrumenten- en infotainmentsysteem leveren met de nieuwste Android-apps.

 Er zit uiterlijk iets in de BMW iNext van het opmerkelijke i3 model, vooral bij de portieren.

Toekomstvisie op LA Auto Show

De automarkt is een wereldspel, waarvan het zwaartepunt niet meer in Europa ligt. Nieuws wordt onthuld waar de vraag het grootst is of zal worden. Shows in China groeien, die in Europa krimpen. De VS verschuift van het traditionele 'motown' Detroit naar New York en nu Los Angeles. Daar gaan ze wild op alternatieve aandrijvingen, maar er is ook een grote markt voor Porsches. Let's go to LA!

De nieuwe Fiat 500X: Firefly Turbomotoren en een intensieve upgrade.

De nieuwe Fiat 500X: Firefly Turbomotoren en een intensieve upgrade.

De Fiat 500X heeft zowel uiterlijk als technisch een upgrade gekregen: nieuwe looks, nieuwe turbobenzinemotoren en nieuwe technologie. Hiermee voldoet de Italiaanse SUV aan de nieuwste eisen in de snel veranderende wereld van de mobiliteit.