Kia EVO-fabriek in Zuid-Korea moet EV-productie boosten
Grootse plannen voor Kia. De eerste 100% EV-fabriek van Kia is gevestigd in Gwangmyeong en Kia is van plan om daar jaarlijks 150.000 exemplaren van de EV3 en EV4 produceren.
Grootse plannen voor Kia. De eerste 100% EV-fabriek van Kia is gevestigd in Gwangmyeong en Kia is van plan om daar jaarlijks 150.000 exemplaren van de EV3 en EV4 produceren.
Hyundai en Kia onthullen drie nieuwe technologieën om de temperatuur in auto's te regelen en tegelijk het energieverbruik van de auto te beperken.
De jury van de Women's Worldwide Car of the Year (WWCOTY) roept de Kia EV9 uit tot 'World's Best Car for 2024'.
Kia, Hyundai en Samsung bundelen krachten voor geavanceerde Car-to-Home en Home-to-Car services.
De recent gelanceerde Kia EV9 met bi-directionele laadtechnologie maakt V2G (vehicle to grid) en V2H (vehicle to home) mogelijk. Andere modellen, waaronder de EV3 Concept, EV4 Concept en de EV5, zullen volgen.
Wat verbouwereerd noteren RAI en Bovag een sterk stijgende stijging van de autoverkopen in het eerste kwartaal. Natuurlijk werd gerekend op een verbetering ten opzichte van 2022. Maar plus dik vijftig procent in maart? Dat gaat wel heel hard. Uitgestelde levering, waarschijnlijk. Tijdelijk effect, hoe zal het verder gaan in 2023?
Even leek het erop, eind vorig jaar, dat de schade aan de verkoopcijfers ten opzichte van 2021 heel klein zou zijn. Wat al een meevaller mocht heten, terugkijkend op het jaar. Hoewel 2021 bepaald niet best was, kon 2022 niet nóg slechter uitpakken. Maar dat deed het wel. Dus kop op: het kan dit nieuwe jaar alleen maar beter worden.
In het overzicht van afgelopen jaar constateert Bovag flinke groei in verhuur en shortlease bij personen- en bestelauto's. Deels kan dat zijn als opvang voor leveringsproblemen op nieuwe auto's. Gauw genoeg zal blijken of het ook een structurele trend is, naar een auto-op-afroep in plaats van eigendom.
Alle nieuwe Hyundai-, Kia- en Genesis-modellen worden uitgerust met TomTom-technologie. Deze technologie omvat niet enkel navigatiekaarten, ook ADAS-systemen maken gebruik van het door TomTom geleverde pakket.
Hoewel Hyundai en Kia zich naar buiten geheel onafhankelijk presenteren, behoren ze tot hetzelfde concern. Onderhuids is dat wel duidelijk, al zijn auto's van beide merken niet tot in detail identiek. Zoiets als bij de Volkswagen Groep, met hun MEB-bodem voor elektromodellen bij al hun merken. Bij Hyundai en Kia is deze rol weggelegd voor het E-GMP-platform, dat onder meer 800V snelladen en V2L-techniek biedt.