Ontstekingstijdstip en hightech brandstof (2005-9)

Met veel interesse heb ik uw artikel over high tech brandstoffen gelezen. <br />Nu is mij &eacute;&eacute;n ding na al die jaren nog niet helemaal duidelijk. Er wordt altijd gesproken over het ontstekingstijdstip vervroegen om meer vermogen uit een ottomotor te halen. Mij is altijd duidelijk gemaakt dat als je het mengsel verbetert, door bijvoorbeeld een hoogwaardiger benzine, de verbranding sneller verloopt. Waardoor hij dus ook eerder is afgelopen. Als je de motor dus optimaliseert (lees: mengselvorming enz.) kan het ontstekingstijdstip ook weer wat later en dit geeft nog weer wat extra vermogen. Als de verbranding eerder afgelopen is kan het ook zo zijn dat de zuiger het BDP nog niet goed gepasseerd is en de zuiger dus niet met de volledige kracht naar beneden wordt gedrukt!<br />Nu weet ik dat deze theorie niet klopt, maar wilt u mij dit nog eens uitleggen?<br />

Pingelen met Pura (2000-09)

Met mijn auto, een BMW 320 coup&eacute; uit de E 36 serie, heb ik een aantal malen Shell Pura benzine getankt. De motor mag op RON 95 draaien, maar ...

Wat is een DSP-klopregeling? (1998-12)

Er is een ontwikkeling gaande binnen de automotivebranche om voor de klopregeling een DSP (Digital Signal Processor) als rekenapparaat toe te passen. Wat is hiervan de reden en wat is het verschil met een conventionele klopregeling?

De voordelen van variabele compressieverhouding (1998-10)

Door het verschuiven van het cilinderblok kan de compressieverhouding in bedrijf worden gevarieerd. Waarin zit het voordeel, want bij vollast kan er ...