Voordelen en risico's van chiptuning (2008-4)

Voordelen en risico's van chiptuning (2008-4)

Ik lees regelmatig verhalen over het tunen van auto's met als beloften: meer vermogen en een lager verbruik. Mijn Saab 9-3 sportsedan 2004 1.8 T met ...

Zinvol vergelijk van motorprestaties (2007-9)

Zinvol vergelijk van motorprestaties (2007-9)

Ottomotoren hebben een veel groter toerenbereik dan dieselmotoren, dit zou het lagere koppel van een hoogvermogende ottomotor zonder drukvulling deels kunnen compenseren. Een auto met 3 liter dieselmotor (160 kW/250 Nm) en een gewicht van 1850 kg, heeft een specifiek vermogen van 11,6 kg/kW. Een auto met 2,5 liter ottomotor (160 kW/130 Nm) en een gewicht van 1800 kg, heeft een specifiek vermogen van 11,2 kg/kW. Een motorfiets met 1,2 liter motor (110 kW/130 Nm) en een gewicht van 330 kg inclusief bestuurder heeft een specifiek vermogen van 3 kg/kW. Hier springt de motorfiets er echt uit. Echter, als je nu het specifieke koppel vergelijkt, worden de waarden voor de diesel 3,6 kg/Nm, voor de ottomotor 7,2 kg/Nm, en voor de motorfiets 2,5 kg/Nm. De laatste waarden geven een heel ander beeld, mogelijk reëler. Wat is uw mening hierover?

Alternatief voor kruk-drijfstangmechanisme (2007-6)

Alternatief voor kruk-drijfstangmechanisme (2007-6)

Wanneer het nu mogelijk zou zijn om de grootste druk op te bouwen bij een hoek van 90° tussen de drijfstang en de krukasstraal, dan wordt de druk veel ...

Motorvermogen in de bergen (2006-5)

Motorvermogen in de bergen (2006-5)

Ik heb een vraag over de invloed van de buitenluchtdruk op het motorvermogen. Kan het zijn dat je met de recente turbo-dieselmotoren nog altijd het verschil kunt voelen wanneer de luchtdruk hoog is of laag? Of is er dan iets mis met de motor, en zo ja wat? Past de motor zijn drukvulling niet aan op de buitenluchtdruk?

Koppel in juist perspectief (2004-06)

In de laatste uitgave van het tijdschrift 'Zakenauto' werden de vermogens- en koppelkrommen van de BMW 3 liter benzine- en dieselmotor vergeleken. Er ...

Meten van koppel en vermogen (2002-05)

Als het vermogen wordt gemeten aan de wielen van een auto, wordt een koppelkromme weergegeven. Heeft deze dezelfde vorm als de koppelkromme die rechtstreeks aan de motor gemeten wordt? Is het aan de wielen gemeten koppel lager dan de fabriekswaarde door verliezen in de aandrijflijn? Waarom wordt er alleen over vermogensverliezen gesproken, maar niet over koppelverliezen? Kunt u iets zeggen over de koppel/vermogens ‘meting’ die gemaakt wordt door middel van een PC onder het rijden.