Carice: nieuw elektrisch Nederlands automerk
De Carice Mk I is een lichtgewicht, elektrisch en elegant sportautootje, dat geen airbags, ruitenwissers, deurgrepen en dak heeft. Maar dankzij het lage ...
De Carice Mk I is een lichtgewicht, elektrisch en elegant sportautootje, dat geen airbags, ruitenwissers, deurgrepen en dak heeft. Maar dankzij het lage ...
Je mag stellen dat 'i-day' nadert. Dit jaar komt de BMW i3 echt op de weg en daarbij staat Nederland met stip genoteerd.
Het probleem van de elektrische auto? Zijn beperkte actieradius. Een range extender lost dat probleem op. Wel zonde dat er dan op al die korte ritjes een werkloze verbrandingsmotor mee moet. De Fransman Jean-Baptiste Segard bedacht een oplossing: een range-extender op een karretje. Hoe praktisch is dat?
Steeds meer wint het idee terrein dat een range extender het actieradiusprobleem bij elektrische aandrijving kan oplossen: een motortje plus een generator in plaats van veel dure en zware accu's. Hier zag <a href="http://www.kspg-ag.de/index.php?fid=115&lang=2">Kolbenschmidt Pierburg</a>, nu officieel KSPG geheten, een kans en ontwikkelde samen met bureau <a href="http://www.fev.com/content/public/">FEV</a> een mini range extender. Past in de reservewielbak en is ook achteraf in te bouwen.
Omdat het gaat over erg kleine motoren in voorlopig kleine aantallen zouden range extenders heel goed bij toeleveranciers gebouwd kunnen worden, meent KSPG. Samen met technisch bureau FEV bouwden ze een uitneembare range extender, die ze nu in een Fiat 500 verder gaan testen. De details hebben we al.
Puur elektrisch rijden wil er bij de volksmassa toch nog niet zo in. Ze hebben last van actieradius-angst. Dat kan verholpen worden met een range ...
Op beperkte schaal gaat Volvo elektrische versies van de C30 bouwen, die aan geselecteerde klanten worden verhuurd bij wijze van praktijktest. Ondertussen denkt de fabrikant alweer verder, want de beperkte actieradius van puur elektrische auto's blijft toch zorgelijk. Vandaar dat begin volgend jaar proeven starten met verschillende range extender-oplossingen. Drie varianten komen in studie…
Nog heel even, dan komt de <a href="http://www.amt.nl/Nieuws/Wat-kost-de-Opel-Ampera.htm">Opel Ampera</a> en daarmee de eerste elektrische productieauto met range-extender. Elektrisch rijden met je eigen aggregaat aan boord, dat inspringt zodra de accu's leeg raken, zodat je geen beperkt rijbereik hebt. Voor dat idee voelen meer merken, waarop motordelenspecialist <a href="http://www.mahle-powertrain.com/MAHLE_Powertrain/en/Compact%20Range%20Extender%20Engine">Mahle</a> inspringt met een handig klein aggregaatje…
Anderhalf jaar nadat tot de ontwikkeling werd besloten, heeft bussenbouwer <a href="http://www.vdlbuscoach.com/nl/">VDL</a> nu aan vervoerbedrijf Conexxion twee hybride Citea-bussen afgeleverd. Vanaf februari gaan die in Enschede op buslijn 2 in de normale dienstregeling proefrijden, voor een periode van twee jaar. Wat zijn de voordelen?
Eind 2011 staat hij in de showroom, maar vanaf nu kunt u de <a href="http://www.opel-ampera.com/index.php/dut/home">Opel Ampera</a> al bestellen. Wel een waarschuwing vooraf: de elektro-Opel met range extender is niet goedkoop, en het gebruik van die range extender ook niet.