Oog voor techniek: de 2.0 viercilinder armmengsel DTM-motor van Audi

Oog voor techniek: de 2.0 viercilinder armmengsel DTM-motor van Audi

DTM, het Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, is racen met auto's die er uitzien als gewone Audi's, BMW's of Mercedessen, terwijl ze er onderhuids niets mee gemeen hebben. Alhoewel, sinds seizoen 2019 zijn hun V8's vervangen door gewone 2.0 viercilinders. Nou ja, gewoon...

De kunst van uiterste minimalisering, zuiger en drijfstang uit het ‘herontwerp’-proces. Ook 3D-geprint in keramiek leverbaar. Zou daar nog een je-weet-maar-nooit veiligheidsfactor inzitten?

Griekse tuner Panopoulos: over 3.000 pk, 3D-printen, 'additive...

Er wordt heel wat gekkigheid bedacht in de autowereld, bij de overgang naar elektrisch rijden. Relatief simpel voorzie je een auto van twee of vier elektromotoren met 1000, 1500 of zelfs 2000 pk totaal. Zo rollen de proefmodellen van super- en hyperauto's over elkaar. Spyros Panopoulos had daar met zijn Chaos ultra-auto op de Genève-show ruim overheen willen gaan. Met bizar ogende, niet elektrische motortechniek.

Met waterinjectie, hier niets van te zien, komt de BMW M4 GTS aan 368 kW uit drie liter motorinhoud.

Meer vermogen met waterinjectie van Bosch

Waterinjectie voor benzinemotoren is zeker geen nieuw idee. Maar Bosch zegt het nu als enige voor serieproductie aan te bieden. Want, zo zegt dr. Rolf Bulander van de Bosch directie, het is een prima idee voor downsize turbomotoren. Ze kunnen tot 13 % zuiniger lopen en er kan nog meer vermogen beschikbaar komen. Waarom is dat?

Bovenop de kantelschijfmotor inlaatkanalen, met een Reed valve in de aanzuigopening. Direct daaronder de inlaat naar de cilinders, feitelijk bij een tweetakt overstroompoorten.

Kantelschijfmotor: problemen opgelost?

Al is het maar als range-extender in geëlektrificeerde auto's, er blijft gezocht worden naar betere alternatieven voor de overbekende zuigermotor. Een heel compacte kandidaat, misschien wel heel efficiënt, is de parallelle kantelschijfmotor. Voor een verbeterde versie daarvan zoekt Gerrit van Rossem durfkapitaal om tot productie te kunnen komen.

De 2.0 VC-T vierpitter zou omstreeks 200 kW en 350 Nm produceren.

Infiniti 2.0 VC-T bedwingt variabele compressie

Wil je een verbrandingsmotor zuinig maken, dan moet de compressie zo hoog mogelijk. Al heel lang wordt gestudeerd op variabele compressie, omdat 'zo hoog mogelijk' samenhangt met de motorlast, en met drukvulling door bijvoorbeeld een turbo. Infiniti heeft eindelijk de oplossing, die op de autoshow van Parijs in oktober gaat debuteren. Hoe ziet dat eruit, hun 2.0 VC-T motor?

Betere gasrespons, minder turbolag en een efficiëntere motor. Audi noemt het rightsizing.

Betere gasrespons met radiaal-axiaal turbo

De nieuwe Audi A3 wordt met een radiaal-axiaal turbo van Continental geleverd. Deze nieuwe turbo zorgt voor een betere gasrespons en minder uitstoot. Waar zitten de verbeteringen?

De TJI unit met bougie en injector wordt in de cilinderkop geschroefd, zoals een dieselinjector.

Diesel-zuinigheid op benzine met Mahle TJI

De heersende Formule 1 reglementen moeten zuinigheid afdwingen, zodat de hoogste autosportklasse aansluiting houdt met de techniek van productieauto's. Maar het lijkt dat de super-exotische F1-hybrides verder dan ooit af staan van gewone auto's. Of toch niet, als Mahle zijn Turbulent Jet Ignition die Ferrari en Mercedes gebruikten rijp voor serieproductie maakt?

Nissan ontwikkelt SOFC-brandstofcel voor auto's

Nissan ontwikkelt SOFC-brandstofcel voor auto's

Nissan werkt als eerste aan een zogenoemde solid oxide-brandstofcel (SOFC) voor auto's. De brandstofcel produceert op zeer efficiënte wijze elektriciteit door waterstof uit onder meer bio-ethanol en aardgas te laten reageren met zuurstof uit de buitenlucht - met een vast oxide (keramiek) als elektrolyt.

Het houdt bij Mercedes niet op met een nieuwe downsize diesel, de OM654 die al berekend is op een stuk strengere uitlaatgastests. Meer motoren gaan dit voorbeeld volgen.

Mercedes-Benz four cylinder premium diesel, OM 654, 2016

Grote milieu-update Mercedes-motoren

Met een investering van omstreeks drie miljard Euro gaat Mercedes-Benz de emissies van zijn complete motorengamma te lijf. Als voorbeeld geven ze de nieuwe OM654 diesel in de E-Klasse, die volgens een proef van DEKRA glansrijk door de aanstaande RDE test zou komen. Nu al beginnen software updates voor andere motoren, op basis van de nieuwste ontwikkelingen.

Dit is het idee, drievoudige dieselinjectie. Merk op dat de zuigervorm ook aangepast is, zonder het gebruikelijke kegeltje middenin de zuigerkom dat de centrale inspuiting richting zuigermantel stuurt.

Diesel schoner met driedubbele injectie?

Hoe denkt het New ACE Institute de dieselverbranding een stuk schoner en tegelijk nog zuiniger te maken? Met een driedubbele injectie?