Opgelost op AMT Garageforum: Opel B16DTH met motorpiep
Bij een koude start maakt de B16DTH-motor in een Opel Zafira uit 2013 een merkwaardig tsjilpend geluid dat op bedrijfstemperatuur verdwijnt. Wat is er aan de hand? En wat is de oplossing?
Bij een koude start maakt de B16DTH-motor in een Opel Zafira uit 2013 een merkwaardig tsjilpend geluid dat op bedrijfstemperatuur verdwijnt. Wat is er aan de hand? En wat is de oplossing?
Compressie, brandstof en een vonk; dan mag je aannemen dat een motor minimaal een plofje geeft als je hem probeert te starten. Forumlid Dieter026 heeft een Skoda Octavia uit 2006 in de werkplaats staan die maar niet wil aanslaan. De 75kW sterke 1.6 BSF is een relatief eenvoudig motorblok en de Siemens SIMOS 7.1 motor-ECU kent ook weinig geheimen. En ook de kilometerstand van 140.000 km leidt niet tot de aanname dat er ernstige mechanische schade kan zijn. Hoe het ook zij: de auto slaat maar niet aan en Dieter wendt zich tot het AMT Garageforum.
Motorschades komen nog altijd veel voor. En met de downsizetrend van de laatste jaren, waar gewerkt wordt met hogere drukken en kleinere marges, verandert ook het schadebeeld.
Een Daewoo Matiz 0.8 uit 2008 met een driecilinder motorblok staat in de werkplaats van AMT Garageforumlid BWG. De Matiz loopt slecht stationair en het MIL brandt af en toe. De motor heeft 80.000 km gelopen. Wat is hier aan de hand?
Wat doe je als regenereren niet werkt? Meet je de drukval over het filter? Monteer je een nieuw DPF? Maak je het DPF schoon, en zo ja: hoe? Of laat je ...
Wat doe je als regenereren niet werkt? Meet je de drukval over het DPF? Monteer je nieuw? Maak je het DPF schoon, zo ja hoe, of laat je dat een ...
Wel of geen additieven toevoegen aan de motorolie? Sinds het thema-artikel over olie en additieven in AMT 7/8 is daar een discussie over losgebarsten. Additievenleveranciers beloven goede resultaten, maar olieleveranciers raden het gebruik van extra additieven af. Wie moet je geloven? We vroegen het aan een leverancier van smeerolie én additieven. En we leerden iets over de betrouwbaarheid van laboratoriumtestjes…
Hoog verbruik, slechte emissies, motorvervuiling, een brandend DPF-lampje, motorschade… Kun je dat soort ellende voorkomen met de juiste motorolie? En ...
Een Jaguar X-Type diesel 2.2 met 114 kW uit 2007 kreeg te maken met een reeks problemen aan zijn Peugeot dieselmotor.
Feitje uit de praktijk van C&E Turbochargers: "Als een turbo in een PSA 1.6 HDi na vervanging opnieuw stukgaat, is dat gemiddeld na 5280 km". Niet veel. Maar om autobedrijven te helpen om stukgaan van vervangende turbo's helemaal te voorkomen, voegt C&E vanaf nu twee MotorCheckUp-tests bij iedere turbo. Helpt dat?