DI-benzinemotoren stoten meer deeltjes uit dan diesels: vervuilde injectoren de oorzaak

DI-benzinemotoren stoten meer deeltjes uit dan diesels: vervuilde...

Wat kunnen we leren van een half jaar APK-deeltjestest in België? In de laatste AMT-print van 2022 doen we dat uitgebreid uit de doeken. Nu vast een tipje van de sluier: een matig roetfilter hoeft niet direct te leiden tot te hoge deeltjesuitstoot. Tenzij de injectoren vervuild zijn…

De rode Mondeo kwam met een ‘survival kit’. Geen overbodige luxe bij een olieverbruik van 1 op 770.

Praktijktest: kan motorreiniging extreem olieverbruik terugdringen?

Olieverbruik kan een probleem zijn bij nieuwe en bij oude auto's. Bij oude exemplaren kan het een reden zijn om de auto af te schrijven. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Ford Mondeo 1.8 Duratec HE uit 2003 die je op deze pagina's ziet. Het gemiddelde olieverbruik is 1 liter op 770 km, met uitschieters naar boven. Enkeltje sloop, zou je zeggen. Of kan een motorreiniging dit extreme olieverbruik terugdringen?

[video] AMT Praktijktest deel 2: Olieverbruik terugdringen, van 1 op 770 naar...

[video] AMT Praktijktest deel 2: Olieverbruik terugdringen, van 1 op...

Een olieverbruik van 1 op 770, lakafzetting op de cilinderwanden, natte zuigerbodem van cilinder 1 en een wisselvalige compressiemeting. De toekomst van onze Ford Mondeo zag er niet rooskleurig uit. 4.000 kilometer na behandeling met een motorflush en additieven maken we de balans op: heeft het gewerkt?

[video] AMT Praktijktest: Extreem olieverbruik terugdringen met flush en additieven, kan dat? - deel 1

[video] AMT Praktijktest: Extreem olieverbruik terugdringen met flush...

Onderwerp is een Ford Mondeo 1.8, bouwjaar 2003, met ruim 200.000 kilometer op de teller. De motor gebruikt gemiddeld een liter olie per 770 km. Zelfs al rijdt de auto nog prima, met zo'n extreem olieverbruik lijkt de stationcar rijp voor de sloop. Of is zo'n motor nog te redden met een intensieve reiniging? AMT zoekt het uit.

Een vervuilde zuiger met lakafzetting en vastzittende olieschraapveren. Deze is te reinigen door te flushen. Het resultaat zie je op de volgende foto.

Motor reinigen vóór verversen, wanneer, waarom en hoe?

De motor reinigen voor elke verversing, is dat aan te raden? En hoe doe je dat dan? We stelden de vraag aan additievenleveranciers.

“Doe alleen het hoogst noodzakelijke maar, want ik rijd heel weinig.” Kan zijn, maar olie oxideert en dikt dan in. Niet alleen de kilometers doen hun werk, maar ook de tijd. (Foto Dupag)

Hoe verkoop je motorreiniging? De motor als frituurpan

Flushen, reinigen of additieven toevoegen, je kunt natuurlijk wel het beste van het beste willen, maar je klant moet het wel willen betalen. En dat is niet altijd makkelijk. Welke tips hebben olieleveranciers?

Stap voor stap: motorspoelen met Dynamic Flush

Stap voor stap: motorspoelen met Dynamic Flush

Inwendige vervuiling van motorblokken wordt een steeds groter probleem. De verversingstermijnen worden langer dan de motorolie aankan, vooral als de auto veel korte stukken rijdt. Additieven raken dan snel verzadigd waardoor zuigerveren kunnen verkleven en hydraulische klepstoters gaan haperen. Uitlaatgasrecirculatie zorgt nog eens voor extra vervuiling. Met een inwendige reiniging van het motorblok kunnen sommige problemen worden voorkomen. Als olieverbruik niet door slijtage wordt veroorzaakt, kan het vaak worden teruggedrongen.

Eurorepar Aalten aan de slag met 'groene' reinigers

Eurorepar Aalten aan de slag met 'groene' reinigers

Evert Aalten van Eurorepar Car Service Aalten in Swifterbant maakt zijn bedrijf klaar voor overname door zijn zoon Ronald. Recent investeerde hij in een facelift van het pand, een nieuwe uitlijnbrug en apparatuur voor het onderhouden van R1234yf-airco's. Daarnaast wezen ze chemische reinigingsmiddelen de deur en stapten ze over op 'groene' middelen. Dat hoor je niet vaak, dus vertel!

Motorvervuiling, hoe los je het op?

Motorvervuiling, hoe los je het op?

Hoe reken je af met een vervuilde EGR? Hoe met olievervuiling die de turbo vernielt? Hoe met vervuilde inlaatkleppen in een DI-benzinemotor? En hoe met een bruine lakaanslag die uiteindelijk motorrevisie noodzakelijk maakt?

Bardahl luchtinlaat reiniging

Bardahl luchtinlaat reiniging

Bardahl introduceert een luchtinlaat reinigingssysteem die, zonder demontage, het complete luchtinlaatsysteem, kleppen, injector-koppen en de verbrandingskamer van dieselmotoren reinigt.