Nieuwe UniValve variabele klepbediening

Nieuwe UniValve variabele klepbediening

Het zit er wel in dat de vraag naar zuinige motortechniek alleen maar groter zal worden. Daarop rekent <a href="http://www.kspg-ag.de/index.php?lang=2">Kolbenschmidt Pierburg</a>, dat de rechten heeft verworven op UniValve-klepbediening. Daarmee kan mechanisch de kleplichthoogte gevarieerd worden. Het lijkt op BMW Valvetronic, maar is net weer anders. Waar komt dat vandaan?

Techniek Fiat MultiAir klepbediening (2009-7/8)

Techniek Fiat MultiAir klepbediening (2009-7/8)

Wat was het grootste nieuws van de Geneefse autoshow in maart dit jaar? Misschien niet een auto, maar een stuk motortechniek. We belichtten de ...

Toch nog elektromagnetische klepbediening?

Toch nog elektromagnetische klepbediening?

Om een automotor aan te passen bij verschillende belastingen is alleen een gasklep, of inspuitregeling bij een diesel, lang niet meer voldoende. Voor laag verbruik en schoon uitlaatgas moet de ademhaling van de motor helemaal afgestemd worden op de belasting. Dat vereist variabele klepbediening. Het Amerikaanse LaunchPoint Technologies denkt dat ideaal te kunnen met een elektromagnetische klepveer. Iets nieuws?

Fiat MultiAir technisch bekeken (2009-3)

Fiat MultiAir technisch bekeken (2009-3)

Op de Geneefse autoshow onthulden de kopstukken van Fiat Powertrain hun MultiAir-systeem. Een klein publiek liet het glimmend metaal op de beursvloer ...

Fiat MultiAir: revolutie in motortechniek

Fiat MultiAir: revolutie in motortechniek

Het gebeurt niet vaak dat alleen een motoronderdeel debuteert als technische primeur. Zonder een motor daarbij en een auto waarin het wonder zal gaan werken. Maar <a href="http://www.fptpowertrain.com/eng/home.htm">Fiat Powertrain</a> zag toch aanleiding zijn MultiAir-klepbesturing afzonderlijk te presenteren. Volgens de motorontwikkelaars een net zo belangrijke noviteit als de common rail-dieselinjectie die ze ruim tien jaar geleden afleverden. Daar kon Fiat best eens gelijk in hebben. Oordeel zelf…

FPT MultiAir klepbediening

FPT MultiAir klepbediening

In grote lijnen toont deze video hoe de hydraulische inlaatklepbediening MultiAir werkt, uitgevonden door Fiat Powertrain (FPT). Een aantal mogelijkheden komt in beeld voor de klepopening, geregeld door een elektronisch gestuurd klepje dat de druk uit de hydraulische klepbediening kan wegnemen. Netto effect is een per cilinder en per zuigerslag vrij regelbare inlaat, en daarmee een veel betere motorsturing. Het effect is vergelijkbaar met dat van common rail-dieselinjectie, die enorme mogelijkheden opende om de brandstofvoorziening van direct ingespoten diesels beter te regelen. Iets vergelijkbaars realiseert de motorenbouwafdeling van Fiat nu voor benzinemotoren, en het is ook op diesels toepasbaar. Zijn er over tien jaar geen motoren meer zonder MultiAir, zoals er nu vrijwel geen personenautodiesel meer zonder common rail draait?