Een soort kanon boven de testauto vuurt met 1 kHz frequentie röntgenpulsen van negen MeV (mega elektronvolt) af. Daar wil je absoluut niet naast staan, is ons wel duidelijk. - Foto: Mercedes-Benz

Botsproeven analyseren met röntgen: zo wil Mercedes auto's veiliger...

Alweer zeven jaar geleden konden we melden dat Mercedes-Benz, pionier in bots-onderzoek, röntgenfotografie inzette om botsproeven te analyseren. Zo kon je inwendige vervorming van geteste auto's zien. Nu maakt Mercedes het nog mooier: ze filmen een botsproef met duizend röntgenbeeldjes per seconde.

Als alle automobilisten hun gordel zouden gebruiken, zou dat jaarlijks alleen in Duitsland al 4.000 verkeersdoden schreeuwen. Maar ja: “De controle daarop zou een enorm politieapparaat vergen.” Gelukkig was er een ‘alternatief’ in ontwikkeling: “De luchtzak, het kernstuk van de Amerikaanse veiligheidsauto.”

AMT 1974: Voortschrijdend inzicht in veiligheid

Twee miljoen Amerikaanse verkeersdoden in 75 jaar! Gijs Berk schrijft vijftig jaar geleden in AMT in 1974 over veiligheid: veiligheidskooien, 'kneuszones', gordels en... iets nieuws. "Het gaat om een luchtzak, die zich bij een botsing in onderdelen van seconden opblaast en de inzittenden van een auto opvangt, voordat zij gewond raken." Luchtzakken worden in 1974 gezien als een alternatief voor autogordels en niet als een aanvulling. Dat jaar biedt GM luchtzakken voor het eerst als optie aan.

Oog voor Techniek: Mercedes crashtest met batterijauto's

Oog voor Techniek: Mercedes crashtest met batterijauto's

Een elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor en versnellingsbak, wel een grote batterij. Heeft dat invloed op de botsveiligheid? Mercedes neemt de proef op de som, met een crashtest in zijn Technology Centre in Sindelfingen. Hoe brengen een EQS SUV en een EQA het er vanaf? En hun inzittenden? AMT was erbij.

Zo ziet het instrumentenpaneel van een Golf IV met functionerend airbaglampje er uit.

Controlelampje airbag gaat niet aan: APK-afkeur?

"Onlangs had ik een Golf IV in de werkplaats voor een APK-keuring", schrijft Edwin van der Gracht. "Tijdens de keuring viel me op dat het airbaglampje niet aanging. De Golf is van 1999, dus in dit geval is dat gewoon goedkeur. Maar stel dat de auto van na 31-12-2003 was geweest, wat dan? Afkeur? Maar er is helemaal geen afkeurcode voor de airbag. Hoe zit dat?"

Vanaf het begin werden Euro NCAP-botsproeven bij het Nederlandse TNO gedaan, naast het Britse Thatcham. ADAC sloot aan, ook in Frankrijk en Italië wordt nu voor NCAP gebotst.

Euro NCAP: wat veranderde er in 25 jaar crashtesten?

Op 4 februari zal het 25 jaar geleden zijn dat het eerste Euro NCAP-testrapport verscheen. Het European New Car Assessment Programme liet niet zelden genadeloos zien hoe (on)veilig auto's echt zijn. Hun tests gingen de verwachtingen opschroeven ten aanzien van standaard veiligheidstechniek. Hoe veranderde dat onze auto's?

Rechts de nieuwe unit. Kan die de oude vervangen? (Foto: Autodiagnose.eu)

Fiat Punto 2010: Airbaglampje blijft branden, ondanks nieuwe...

Een Fiat Punto uit 2010 krijgt een nieuwe airbagregeleenheid. Daarna blijft het airbaglampje branden. De regeleenheid wordt nogmaals vervangen en nogmaals. Dan krijgt de Punto ook een nieuwe BCM en software-updates, maar niets helpt. Wat is er aan de hand?

Weten en laten weten. Het Mercedes-Benz ESF 2019-veiligheidsvoertuig informeert zijn medeweggebruikers over alle mogelijke gevaren.

Mercedes toont nieuwste veiligheidstechniek in ESF 2019

Sindelfingen, het Mercedes Technologiezentrum Fahrzeugsicherheit. Spannende muziek, een gordijn schuift open en… daar staat ie: de ESF 2019! Dit voertuig toont wat Mercedes op veiligheidsgebied allemaal kan. In deze auto zijn bestuurder en passagiers veiliger dan ooit. Maar niet alleen zij. De ESF 2019 houdt ook de veiligheid van andere weggebruikers in de gaten. Zelfs als hij geparkeerd staat…

BMW gaat veiligheidsinformatie volledig delen met iedereen, ja echt iedereen.

BMW geeft Safety-data uit sensoren vrij voor iedereen

"Op het gebied van verkeersveiligheid zijn er zijn geen concurrenten, alleen partners", stelt Christoph Grote, Senior Vice President Electronics BMW Group. Voorafgaand aan het ITS-congres in Eindhoven maakte BMW Group, bekend veiligheidsgerelateerde data afkomstig uit de BMW en Mini-modellen te gaan delen. Grijpt ESP in op een koude ochtend? Dan is het daar misschien onverwachts glad. En die informatie wil je snel met iedereen delen via de cloud. Hoe zit dat?

Tijdens de Boot Camp-workshop leidt Hans Jansen de monteurs stap voor stap door de diagnosemethode van het airbagsysteem.

Het airbag-circuit ontleed

Een storing in het airbagsysteem. Is het de stekker onder de stoel, vaak de oorzaak van het probleem? Vaak wordt er via een servicemelding een reparatie voorgesteld zoals het doorsolderen van de stekkerbedrading. Waarom lost zo'n soldering dit probleem soms wel op en soms niet? Hoe kan het systeem de weerstand van het circuit continu monitoren? Hans Jansen, trainer bij Innovam, leerde het monteurs tijdens AMT Diagnose Boot Camp.

Hoe controleert een module het (airbag)systeem?

Hoe controleert een module het (airbag)systeem?

Een foutcode in het airbagsysteem van een auto. Wat is er aan de hand? De foutcode wijst op een onderbreking, maar bij het meten aan het airbagsysteem vind je geen onderbreking in de bedrading. De stekker onder de stoel is berucht, die maar doorsolderen dan? En wat los je hiermee op?