Verbod op verbrandingsmotor moet van tafel, vindt grootste fractie...
De EVP wil af van het verbod op de verbrandingsmotor. De parlementsleden pleiten voor een mix van technologie om de Europese auto-industrie te redden.
De EVP wil af van het verbod op de verbrandingsmotor. De parlementsleden pleiten voor een mix van technologie om de Europese auto-industrie te redden.
Eerder werden al importheffingen voor Chinese EV's ingevoerd, nu moet ook Tesla eraan geloven.
Europese importheffingen op Chinese EV's worden vrijdag 5 juli van kracht. Xpeng en Nio laten weten dat zij gewoon in Europa actief blijven.
Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export over-gesubsidieerd wordt door hun overheid. ACEA, CLEPA en individuele industriebazen overladen het nog niet gekozen EU-bestuur alvast met wensen en suggesties. Zoals?
We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt verwelkomd door de Koninklijke RAI Vereniging. Zij pleitten eerder al voor een gewichtscorrectie van 400 kg. Maar wat vind Bovag van de aankondigingen van het kabinet?
De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de aftermarket leveranciers. Dit werd recent benadrukt door Benjamin Krieger, secretaris-generaal van de Europese vereniging van automotive leveranciers Clepa, tijdens de Aftermarket Conferentie in Brussel.
Eind juni werd in het Europese regelgevingsproces overeenstemming bereikt over een vernieuwde batterijrichtlijn. Die is onderdeel van de Green Deal, waarin hergebruik en recycling van materiaal belangrijk zijn. Zeker als het gaat over zeldzame materialen in batterijen. Wat wordt er verwacht bij autobatterijen?
Nieuwe personen- en bestelauto's moeten vanaf 2035 CO2-neutraal rijden. Dat is nu een besloten zaak. Wat rest is het nog juridisch waterdicht in een EU-regeling op te schrijven. De verwachting dat bepaalde landsregeringen het er niet zomaar mee eens zouden kwam niet uit. Wat brengt deze regeling voor automobilist en autobedrijf?
Waar wielrenners gaan voor 'de dood of de gladiolen' presenteert de Europese Commissie een uitwerking van hun Green Deal als 'de dood of het paradijs', zo te zien. Elektriciteit en CO<sub>2</sub> zijn daarin de sleutels om het klimaat en de hele mensheid te redden. Renault, Nissan, de Stellantis merken en Volkswagen waren de EU al net te snel af met concrete reddingsplannen.
De nieuwe Franchisewet gaat op 1 januari 2021 in. Wat zijn de gevolgen voor autobedrijven? Wat moeten dealers en bedrijven die bij een formule zijn aangesloten nu doen? Jurist Caspar Rutten legt het ons uit.