De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt verwelkomd door de Koninklijke RAI Vereniging. Zij pleitten eerder al voor een gewichtscorrectie van 400 kg. Maar wat vind Bovag van de aankondigingen van het kabinet?

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de aftermarket leveranciers. Dit werd recent benadrukt door Benjamin Krieger, secretaris-generaal van de Europese vereniging van automotive leveranciers Clepa, tijdens de Aftermarket Conferentie in Brussel.

De State of Health, belangrijk voor de (gebruiks)waarde van een accupakket, moet in een elektronisch management opgeslagen en door iedereen uitgelezen kunnen worden bij pakketten van meer dan 2 kWh. (foto BMW)

EU batterijrichtlijn: Statiegeld op autobatterijen?

Eind juni werd in het Europese regelgevingsproces overeenstemming bereikt over een vernieuwde batterijrichtlijn. Die is onderdeel van de Green Deal, waarin hergebruik en recycling van materiaal belangrijk zijn. Zeker als het gaat over zeldzame materialen in batterijen. Wat wordt er verwacht bij autobatterijen?

Maakt EU-regeling 2019/631 een einde aan de verbrandingsmotor in lichte voertuigen?

EU zegt verbrandingsmotor vaarwel, wat betekent dat voor autobedrijf...

Nieuwe personen- en bestelauto's moeten vanaf 2035 CO2-neutraal rijden. Dat is nu een besloten zaak. Wat rest is het nog juridisch waterdicht in een EU-regeling op te schrijven. De verwachting dat bepaalde landsregeringen het er niet zomaar mee eens zouden kwam niet uit. Wat brengt deze regeling voor automobilist en autobedrijf?

Het Hyvia partnerschap van Renault en Plug Power zet in Noord-Frankrijk een waterstofproject op, met de Renault Master als drager. Doel is 30 % aandeel voor brandstofcellen bij lichte bedrijfswagens in 2030.

Elektrisch paradijs, of de dood? Grote autofabrikanten en de EU...

Waar wielrenners gaan voor 'de dood of de gladiolen' presenteert de Europese Commissie een uitwerking van hun Green Deal als 'de dood of het paradijs', zo te zien. Elektriciteit en CO<sub>2</sub> zijn daarin de sleutels om het klimaat en de hele mensheid te redden. Renault, Nissan, de Stellantis merken en Volkswagen waren de EU al net te snel af met concrete reddingsplannen.

Welk bord ook aan je gevel hangt, het is voor elke deelnemer van een werkplaatsformule (franchisenemer) volgens Caspar Rutten raadzaam om 
bij je formule (franchisegever) na te vragen hoe zij de nieuwe franchisewet gaan toepassen.

Aangesloten bij een werkplaatsformule? Opgelet! Dit verandert er door...

De nieuwe Franchisewet gaat op 1 januari 2021 in. Wat zijn de gevolgen voor autobedrijven? Wat moeten dealers en bedrijven die bij een formule zijn aangesloten nu doen? Jurist Caspar Rutten legt het ons uit.