Het kabinet wil elektrische auto’s minder riant subsidiëren dan de Klimaattafel Mobiliteit voorstelde. Is dat realistisch?

RAI en Bovag over klimaat en rekeningrijden, realistisch?

"Kabinet kiest voor realistische aanpak klimaatproblematiek", zegt RAI-Vereniging. Bovag vindt dat ook: "Klimaatplan kabinet getuigt van realisme". Hebben zij gelijk? En zo ja, waren de plannen die RAI en Bovag eerder aan de Klimaattafel Mobiliteit maakten dan eigenlijk wel realistisch?

Levendige discussie en lagerhuissfeer bij het Bovag Brandstofdebat. (Foto: Bovag)

Bovag Brandstofdebat: Waar parkeer je straks je benzineauto?

Vanaf 2030 is het gedaan met nieuwe auto's op benzine of diesel. Dus wat gaan we dan tanken? Een relevante vraag voor tankstationhouders. Maar niet alleen voor hen. Ook voor de garagebedrijven is het antwoord op die vraag van levensbelang. Met een Brandstofdebat in Tivoli/Vredenburg probeerde Bovag in de toekomst te kijken. Dat leverde verrassende inzichten op…

De foto bij het achtergrondartikel in de Volkskrant laat alvast zien hoe leuk het straks wordt op de weg.

Rekeningrijden, willen we het echt?

Natuurlijk, er is veel ellende in de wereld: Syrië, Jemen, Venezuela, plastic in zee en CO2 in de lucht. Gelukkig is er af en toe ook goed nieuws te melden. Deze keer is dat…: Rekeningrijden. Jippie, we willen het! Lees maar in de Volkskrant. Nu alleen nog een paar achterlopers in de politiek overtuigen! Maar …eh, willen we echt zo graag?

“Rekeningrijden is effectiever dan alle andere maatregelen. 20 tot 50 % filevermindering moet echt haalbaar zijn”, zegt hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee.

Rekeningrijden ja of nee, wat is wijsheid?

Het R-woord wordt nog veelal gemeden, maar termen als 'eerlijk betalen voor mobiliteit', 'betalen naar gebruik' en 'verhandelbare spitsrechten' duiken weer op. Kortom, rekeningrijden mag dan in 2009 onder luid gejuich zijn afgeserveerd, het komt terug op de agenda. Goede ontwikkeling?

Niet zo natuurlijk! Betalen per kilometer in Nederland moet ‘slim’. Maar wordt het daarmee ook duurzaam?

Blog: Draagt kilometerheffing bij aan duurzaamheid?

Automobilisten moeten per kilometer gaan betalen, alle kolencentrales moeten dicht en vanaf 2025 mogen er geen nieuwe auto's met benzine- of dieselmotor meer worden verkocht. Dat advies gaven de milieucommissies van VVD, CDA, D66, Groen Links én PVDA en Christen Unie een week geleden aan de partijen die onderhandelen over de vorming van een nieuw kabinet.