Lood-koolstofaccu voor microhybrides?

Lood-koolstofaccu voor microhybrides?

Op de pas afgesloten Advanced Automotive Battery Conference in Straatsburg presenteerde het Alabc-consortium een nieuwe, goedkope accusoort voor ...

Volvo met vliegwiel een kwart zuiniger

Volvo met vliegwiel een kwart zuiniger

Niet voor het eerst maakt Volvo melding van zijn experimenten met een vliegwiel om remenergie terug te winnen. De conclusie na uitvoerig testen is dat een viercilinder met vliegwielondersteuning presteert als een grotere zescilinder. Maar daarbij wel tot 25% zuiniger is. Een techniek met toekomst?

Standaard voor 48 V boordnet

Standaard voor 48 V boordnet

Een paar grote Duitse autofabrikanten nemen het voortouw om een standaard neer te zetten voor een 48 volts stroomnet in de auto. Dat is nodig, zeggen ze, omdat het 12 volt systeem nauwelijks meer genoeg vermogen kan transporteren. Komt er een dubbel of zelfs driedubbel stroomnet?

Mazda regenereert energie met condensator

Mazda regenereert energie met condensator

De Tokyo Motor Show gaat deze week van start, Mazda zal daar onder meer zijn i-ELOOP onthullen. Nee, geen studiemodel, het zit in het studiemodel Takeri. En het is een systeem om remenergie terug te winnen. Dat doet Mazda op uitzonderlijke manier, met een condensator. Werkt dat dan beter?

Volvo gaat KERS testen

Volvo gaat KERS testen

Nog dit jaar wil Volvo beginnen met tests van een vliegwielsysteem om remenergie terug te winnen. De Zweedse overheid subsidieert het onderzoek, dat samen met SKF wordt uitgevoerd. De verwachting is dat met een mechanisch vliegwielsysteem tot 20% op het brandstofverbruik bespaard kan worden. Kennen we dit KERS niet al uit de Formule 1?

1981: Volvo stadsbus wint remenergie terug (1981-12)

1981: Volvo stadsbus wint remenergie terug (1981-12)

In een poging het energieverbruik van stadsbussen te matigen werkte Volvo als proef een vliegwiel-installatie uit. Daarmee kon remenergie teruggewonnen ...