Ricardo: diesel-zuinigheid met ethanol

Ricardo: diesel-zuinigheid met ethanol

Op welk soort motoren en brandstoffen gaan we rijden, dat blijft toch de grote vraag in autoland. We moeten af van benzine en diesel, maar dat gaat niet ...

Motortechniek voor morgen? (2009-1)

Motortechniek voor morgen? (2009-1)

Ze hebben wat teweeg gebracht in de wereldhistorie, de heren James Watt, Nikolaus Otto en Rudolf Diesel. Na onze eigen spier - kracht en de letterlijke paardenkracht brachten ze bruikbare mechanische aandrijving. Wordt het grofweg twee eeuwen na Watts stoommachine, en een dikke eeuw na de Ottobenzinemotor en Diesels alternatief, niet tijd voor weer wat nieuws? Sommigen hebben ideeën die echt te denken geven.

Vliegwielhybride moet tot 30% besparen!

Vliegwielhybride moet tot 30% besparen!

Met subsidie van de Britse regering is een project gestart om de mechanische KERS uit de F1, te ontwikkelen voor gebruik in wegvoertuigen. Anders gezegd, onderzoek of een mechanische hybride een goed en goedkoper alternatief is voor elektrische hybrides. Er zijn twee deelprojecten uitgezet, KinerStor bij ontwikkelingsbureau <a href="http://www.ricardo.com/en-gb/">Ricardo</a> en Flybus bij <a href="http://www.torotrak.com/">Torotrak</a>. Een centrale rol speelt het Kinergy-vliegwiel van Ricardo. Een goed idee?

Lontra mescompressor als turbo-alternatief

Lontra mescompressor als turbo-alternatief

Met Britse overheidssteun wil nog dit jaar een consortium van Lontra, Ricardo en Ford een demo-auto met downsized compressormotor produceren. Kern van de zaak is de <a href="http://www.lontra.co.uk/technologies/the_bladecompressor.htm">Lontra mescompressor</a>, met voordelen tegenover andere mechanische compressors. Je zou er zelfs een motor van kunnen maken. Nu wilt u natuurlijk weten wat dat is, een mescompressor…