Met het SERMI-certificaat hebben nu ook onafhankelijke garagehouders direct toegang tot de beveiligingsinformatie en -software van elke autofabrikant. - Foto: Shutterstock

'SERMI biedt universele garage gelijk speelveld'

Volgens Marcel Wendt, CTO en oprichter van Digidentity, transformeert SERMI de autobranche. Het verbetert de concurrentiepositie van onafhankelijke autobedrijven te opzichte van dealers. Hoe? Dat vertelt hij in deze column.

Auto hacken: hoe groot is het gevaar? En ha kan SERMI helpen auto's beter te beveiligen? - Foto gemaakt met behulp van AI

Auto hacken: SERMI als digitaal slot op de deur?

In een tijd waarin auto's steeds vaker permanent verbonden zijn met het internet, zien we een opvallende verschuiving: hackers richten zich niet langer op kleine, experimentele pogingen, maar zijn overgegaan op grootschalige aanvallen. Tijdens een ATC-livestream vertelde dekundige van de Bovag Jan Willem van der Linden er meer over.

Foto: Shutterstock

ATC-livestream: auto hacken, hoe groot is het gevaar?

Auto's zijn steeds vaker permanent verbonden met het internet. Dat biedt voordelen, maar dergelijke 'connected cars' lopen ook, net als computers, het risico om gehackt te worden. Op donderdagavond 16 mei, om 19.30 uur, vertelt expert Jan-Willem van der Linden alles over het hacken van auto's in een gratis toegankelijke livestream van Vereniging ATC.

Technisch trainer van GMTO Anton van der Linden praat bezoekers aan Auto Prof 2024 bij over RMI/Pass-thru en SERMI. - Foto: Hugo Claver

RMI: essentieel voor de universeel

Voor veel universele autobedrijven is het nog steeds iets ongrijpbaars: RMI, ook wel Pass-thru genoemd. Deze manier van voertuigdata kunnen benaderen wordt vaak gezien als complex, lastig, duur… Dat het dat niet is, en dat werken met RMI/Pass-thru het autobedrijf tijd én geld kan besparen, werd op Auto Prof 2024 uitgelegd door Anton van der Linden, technisch trainer bij GMTO.