Lager verbruik met speciale transmissie-olie (2007-10)

Lager verbruik met speciale transmissie-olie (2007-10)

Volvo introduceerde op de IAA een C30 met verlaagde CO2-uitstoot. Diverse maatregelen zorgen voor brandstofbesparing. Zo verlaagt een speciale ...

Zuinig rijden met 'Het Nieuwe Rijden' (2007-9)

Zuinig rijden met 'Het Nieuwe Rijden' (2007-9)

Bij 'Het Nieuwe Rijden' luidt het advies: zo weinig mogelijk toeren in een zo'n hoog mogelijke versnelling en zo snel mogelijk opschakelen. Maar om zuinig te rijden moet je toch vooral in het gebied rijden waar de auto zijn maximum koppel heeft? Het specifiek brandstofverbruik is hier immers het laagst.

Voordelen Twin Stage-turbodiesel? (2007-7/8)

Voordelen Twin Stage-turbodiesel? (2007-7/8)

Alfa Romeo komt met een 1.9 JTD 'Twin Stage' turbodieselmotor. Kunt u uitleggen wat de voordelen zijn van deze turbotechniek? Kan hetzelfde worden ...

Invloed snelheid op brandstofverbruik (2006-12)

Invloed snelheid op brandstofverbruik (2006-12)

Iedereen weet dat het benodigde vermogen om een auto met een constante snelheid van 200 km/uur te laten rijden aanzienlijk hoger is dan wat nodig is om dezelfde auto met een constante snelheid van 100 km/uur te laten rijden. Hetzelfde geldt voor het brandstofverbruik. Ik meen een keer gelezen te hebben dat vanaf ongeveer 100 km/uur voor iedere verdubbeling van de snelheid niet het dubbele maar een vier maal hoger vermogen nodig is. Als dit juist is ligt het voor de hand dat het verbruik met ongeveer diezelfde factor toeneemt. Kan AMT opheldering verschaffen?

Vermogensmeting en rendement (2001-03)

Bij uw autotests geeft u grafisch aan hoe het motorvermogen en -koppel, het vermogen aan de wielen en het verliesvermogen tussen motor en wielen verloopt in afhankelijkheid van het motortoerental bij maximum belasting (&lsquo;plankgas&rsquo;). Ik constateer daar bijvoorbeeld uit dat bij maximaal vermogen in het algemeen ongeveer 25% van het motorvermogen niet nuttig aan de wielen komt.<br />In de praktijk gebruikt een automobilist vrijwel nooit het maximum vermogen, dat gebeurt hoogstens bij accelereren. Kunt u eens wat nader op zaken ingaan als (verlies-)vermogen en motor- en/of voertuig-rendement en dat niet alleen bij volgas, maar met name bij deellast.<br />Wat wordt eigenlijk onder motorvermogen (-koppel) verstaan, oftewel welke verbruikers zijn al van het bruto vermogen/-koppel afgetrokken (bijvoorbeeld koelwater- en oliepomp, dynamo) en hoe groot is het vermogen van deze verbruikers dan?<br />Kunt u het typische verschil in verloop van het motorrendement van een moderne benzinemotor en diesel-motor laten zien?