Vermogensmeting en rendement (2001-03)
Bij uw autotests geeft u grafisch aan hoe het motorvermogen en -koppel, het vermogen aan de wielen en het verliesvermogen tussen motor en wielen verloopt in afhankelijkheid van het motortoerental bij maximum belasting (‘plankgas’). Ik constateer daar bijvoorbeeld uit dat bij maximaal vermogen in het algemeen ongeveer 25% van het motorvermogen niet nuttig aan de wielen komt.<br />In de praktijk gebruikt een automobilist vrijwel nooit het maximum vermogen, dat gebeurt hoogstens bij accelereren. Kunt u eens wat nader op zaken ingaan als (verlies-)vermogen en motor- en/of voertuig-rendement en dat niet alleen bij volgas, maar met name bij deellast.<br />Wat wordt eigenlijk onder motorvermogen (-koppel) verstaan, oftewel welke verbruikers zijn al van het bruto vermogen/-koppel afgetrokken (bijvoorbeeld koelwater- en oliepomp, dynamo) en hoe groot is het vermogen van deze verbruikers dan?<br />Kunt u het typische verschil in verloop van het motorrendement van een moderne benzinemotor en diesel-motor laten zien?