De Porsche 911 GT3 RS in Manthey-trim op de Nordschleife. - Foto: Gruppe C Photography / Porsche

Porsche 911 GT3 RS met Manthey Kit: ultieme circuittechniek

De Porsche 911 GT3 RS krijgt met de Manthey Kit verbeteringen zoals geavanceerde aerodynamica, stijvere ophanging en speciale remmen. Ideaal voor maximale prestaties op het circuit.

Blik in de pits van het Mercedes AMG F1 team tijdens de grand prix van Monaco, 2024. - Foto: Imago/Florent Gooden

De F1 powertrain technisch bekeken: motor en turbo

Dat de aandrijflijn in een Formule 1-auto complex is, is een understatement. De techniek combineert een veelheid aan systemen. We spreken dan ook niet over een motor, maar over een powertrain. Die omvat de verbrandingsmotor, turbo, hybridesystemen, HV-batterij en regelelektronica. F1-kenner Robby Camps duikt in drie delen in de techniek en ontrafelt de formule tot snelheid. In deel 1; de motor en turbo.

AMT stond met zijn neus bovenop de F1 fotografeerde details die renstallen nu graag geheim houden. Slicks bestonden kennelijk nog niet en hoe zit het met het derdemachtswortelverband tussen vermogen en cilinderaantal?

Techniek van toen '64: derdemachtswortel beslist Formule 1

"In de Zandvoortse duinen is de stilte weergekeerd", schrijft AMT in 1964. Jim Clark (Lotus) heeft de Formule 1 van Zandvoort gewonnen en zal drie van de eerste vijf wedstrijden in dat seizoen winnen. Tweede is John Surtees (Ferrari); op 53,6 seconden. Ferrari moet dus iets ondernemen om: "de trotse rode Italiaanse racekleur niet synoniem te maken met het blozend rood der schaamte", schrijft AMT. Hoe Ferrari dat doet? Extra cilinders...

Wat gebeurt er met een (race)auto in een bocht? En hoe kun je dat beïnvloeden met aanpassingen aan dempers, veren, stabilisatorstangen en draagarmen? (foto: Stan Libuda

Rekenen aan raceauto's: van theorie naar praktijk

Hoe prepareer je een raceauto optimaal voor een bocht? Stijvere veren? Stuggere dempers? Het zwaartepunt verlagen? Dat zijn lang niet altijd de goede oplossingen. Welke dan wel? Trainer en race-engineer Ton Serné leert hobbycoureurs en professionele raceteams dat uit te vinden. AMT trainde een dagje mee én bracht het geleerde in de praktijk.