Porsche 911 GT3 RS met Manthey Kit: ultieme circuittechniek
De Porsche 911 GT3 RS krijgt met de Manthey Kit verbeteringen zoals geavanceerde aerodynamica, stijvere ophanging en speciale remmen. Ideaal voor maximale prestaties op het circuit.
De Porsche 911 GT3 RS krijgt met de Manthey Kit verbeteringen zoals geavanceerde aerodynamica, stijvere ophanging en speciale remmen. Ideaal voor maximale prestaties op het circuit.
Dat de aandrijflijn in een Formule 1-auto complex is, is een understatement. De techniek combineert een veelheid aan systemen. We spreken dan ook niet over een motor, maar over een powertrain. Die omvat de verbrandingsmotor, turbo, hybridesystemen, HV-batterij en regelelektronica. F1-kenner Robby Camps duikt in drie delen in de techniek en ontrafelt de formule tot snelheid. In deel 1; de motor en turbo.
"In de Zandvoortse duinen is de stilte weergekeerd", schrijft AMT in 1964. Jim Clark (Lotus) heeft de Formule 1 van Zandvoort gewonnen en zal drie van de eerste vijf wedstrijden in dat seizoen winnen. Tweede is John Surtees (Ferrari); op 53,6 seconden. Ferrari moet dus iets ondernemen om: "de trotse rode Italiaanse racekleur niet synoniem te maken met het blozend rood der schaamte", schrijft AMT. Hoe Ferrari dat doet? Extra cilinders...
Hoe prepareer je een raceauto optimaal voor een bocht? Stijvere veren? Stuggere dempers? Het zwaartepunt verlagen? Dat zijn lang niet altijd de goede oplossingen. Welke dan wel? Trainer en race-engineer Ton Serné leert hobbycoureurs en professionele raceteams dat uit te vinden. AMT trainde een dagje mee én bracht het geleerde in de praktijk.
Nu al rijdt het Wereldkampioenschap Toerwagens en het Rally Wereldkampioenschap met 1.6 turbo viercilinders.
Nieuwe FIA-regels voor Formule 1 en langeafstandsraces gaan dit jaar heel andere, hybride aandrijflijnen opleveren in de autosport. Nissan maakt het wel heel bont met een driecilindermotor in hun experimentele Le Mans auto Zeod RC. Aan de andere kant: een echt elektrische racer wordt dat dus toch niet. Wat heeft de Nismo-sportafdeling geproduceerd?
AMT-raceteam IDRT heeft acht weken de tijd om de Saker te reviseren.
Het begon allemaal in 2003, in een boerenschuur in Groessen.
Nissan geeft met de uitzonderlijke ZEOD RC langeafstandsracer een nieuwe kijk op de hybride racewagen voor Le Mans. De ZEOD RC doet volgend jaar mee als proefmodel, in voorbereiding op een toekomstige officiële LMP1-deelname. Maar er lijkt nog een klein probleempje te kunnen opduiken.
Hoe voorkom je de terugloop in aanmeldingen voor technische opleidingen?