Stuurbekrachtiging defect? Auto Elect helpt

Stuurbekrachtiging defect? Auto Elect helpt

Een lek stuursysteem kan voor gevaarlijke situaties zorgen, vooral als de bestuurder er niet op bedacht is. En doorrijden met een defect systeem zorgt voor meer schade: de stuurpomp komt zonder olie te staan, met alle gevolgen van dien. Auto Elect schiet te hulp. Hoe? Ontdek het op AMT Live!

Dynamic Steering voor Volvo trucks

Dynamic Steering voor Volvo trucks

Alsof de nieuwe FH truckserie van Volvo nog niet genoeg primeurs bood, bijvoorbeeld met onafhankelijke ophanging voorop, komt er nu ook Dynamic Steering bij. Waarmee Volvo net niet meer uniek is, want Mercedes-Benz introduceert hetzelfde op zijn Arocs bouwvoertuigen. Dubbele bekrachtiging maakt het de trucker een stuk makkelijker.

Kennistest: Elektronische stuur-bekrachtiging

Kennistest: Elektronische stuur-bekrachtiging

Een alternatief voor de hydraulische stuurbekrachtiging is de elektronische stuurbekrachtiging, die een aantal specifieke voordelen kent. Weet u welke? En begrijpt u de werking van de Electronic Power Steering, kortweg EPS? Leer er het fijne over in de nieuwe AMT-kennistest van ATG. Start de kennistest

1937: De servostuurinrichting van Bosch (1937-1)

1937: De servostuurinrichting van Bosch (1937-1)

In de allereerste uitgave van AMT neemt hoofdredacteur Ringk de servostuurinrichting van Bosch onder de loep. Hij bespreekt alle onderdelen van het systeem en legt in detail uit hoe ze werken. Ringk is zo onder de indruk van dit staaltje veiligheidsdenken van de 'staf van Bosch', dat hij u uitdaagt een storing te vinden die de veiligheid in gevaar zou kunnen brengen.

1954: ZF 'Power Steering' zet de trend (1954-12)

1954: ZF 'Power Steering' zet de trend (1954-12)

Men was vroeger niet flauw als het erom ging de voordelen van een nieuw product te demonstreren. Een Henschel-truck met 6 ton steenslag, een mes op het wegdek dat de linker band moet leksnijden, en daar met 70 km/h overheen. Terwijl één hand van de bestuurder is vastgebonden. Daarmee toonde ZF ons in 1954 hoe stabiel de besturing werd van het nieuwste snufje: hydraulische bekrachtiging.

Opkomst van elektrische stuurbekrachtiging (2002-01)

TRW verbetert elektrisch sturen

TRW verbetert elektrisch sturen

Volgend jaar eerst in de VS, en een jaar later ook in Europa gaat toeleverancier <a href="http://www.trw.com/home/main/0,,,FF.html">TRW</a> een elektrisch bekrachtigde tandheugelbesturing leveren. Nou zijn er daar al veel meer van, maar TRW koos een methode die ook grotere stuurkrachten kan overbrengen. Grote auto's kunnen zo ook elektrische besturing krijgen. En daarmee brandstof sparen.

Bardahl stopt transmissielekkage

Bardahl stopt transmissielekkage

Moderne transmissies zijn vaak voor het leven gesmeerd. Toch doen zich tussentijds soms problemen voor, zoals lekkage. Als de complexe versnellingsbak daarvoor uit elkaar moet, staat de automobilist een flinke kostenpost te wachten. Met een nieuwe toevoeging van Bardahl kan lekkage worden verholpen zonder demontage.

Elektrische stuurbekrachtiging voor klassieker

Elektrische stuurbekrachtiging voor klassieker

Een oldtimer heeft zijn charme, maar ook bepaalde ongemakken. Zo vergt het sturen nogal veel spierkracht. Daar is nu een oplossing voor, namelijk een elektrische stuurbekrachtiging die achteraf kan worden ingebouwd. Dit maakt vederlicht sturen mogelijk.

AMT Historisch archief: ZF 'Power Steering' zet de trend

AMT Historisch archief: ZF 'Power Steering' zet de trend

Men was vroeger niet flauw als het erom ging de voordelen van een nieuw product te demonstreren. Een Henschel-truck met 6 ton steenslag, een mes op het wegdek dat de linker band moet leksnijden, en daar met 70 km/h overheen. Terwijl één hand van de bestuurder is vastgebonden. Daarmee toonde <a href="http://www.zf.com/content/de/import/zf_konzern/startseite/Startseite.html">ZF</a> ons in 1954 hoe stabiel de besturing werd van het nieuwste snufje: hydraulische bekrachtiging.