De Lithium-batterij van de Crosstrek is achterin de auto ingebouwd, in wat voorheen de reservewielbak zou zijn. - Foto's: Subaru

Subaru Crosstrek technisch bekeken

Subaru presenteerde onlangs de Crosstrek. Deze nieuwe SUV-hybride neemt het stokje over van de XV, waarbij zowel het hybride systeem als de veiligheidssystemen naar een hoger niveau zijn getild. We duiken in de techniek van de Crosstrek.

Met de Subaru Crosstrek begeef je je zonder zorgen op extreem hellend vlak. - Foto's: Subaru

Subaru Crosstrek: verfijnde klimgeit met focus op veiligheid

De middenklasse SUV van Subaru, de SV, staat op het punt om te worden afgelost door de Subaru Crosstrek. Die bewandelt dezelfde weg als de SV, wat betekent dat er een heel capabele, luxe uitgeruste gezinsvervoerder klaarstaat, die daarbij ook nog eens beschikt over bovengemiddelde offroad-capaciteiten. We mochten er even mee kennismaken op een afgesloten terrein.

Subaru Forester doorbreekt 'magische' grens van 1 miljoen km

Subaru Forester doorbreekt 'magische' grens van 1 miljoen km

Eén miljoen kilometer, dat zijn maar liefst 35 rondjes om de wereld. Niet veel auto's halen dat, maar de Subaru Forester van Jerner Jung uit Slovenië is het gelukt om de grens van van één miljoen kilometer te doorbreken. Niet door 35 rondjes om de wereld te rijden, maar wel door in 1998 de auto nieuw te kopen… en die goed te onderhouden!

Bij de eerste botsproeven rond 1960 stuwde een stoomraket de auto naar een betonblok. Op deze foto bleef de raket iets te lang actief, de auto kreeg zo ook achterschade. Foutje, bedankt!

Toen en nu: van botsveiligheid naar botsvermijding

Pas na de Tweede Wereldoorlog ontstond serieuze zorg over verkeers- en vooral autoveiligheid. Het werd druk op de wegen, er vielen veel slachtoffers. Na een hausse van experimentele veiligheidsauto's in de jaren zeventig verschoof het accent van bescherming bij ongevallen naar slimme systemen om botsen zo mogelijk te vermijden.