Ruimte te over rondom het motorblok, goede warmtehuishouding en werkruimte! - Foto: Arnold van Schepen

Nieuwe Suzuki Z12E driecilinder: beproefde techniek voor de eeuwigheid

AMT duikt in de techniek van de splinternieuwe Z12E-motor in de vierde generatie Suzuki Swift. Deze compacte driepitter blijkt een zeer doordacht stukje techniek. Hoe kon Suzuki de emissies terugdringen met relatief eenvoudige motortechniek?

De beste oplossing voor diesels is een SCR katalysator, maar dat is duurder. Dus liever niet, en laag verbruik (weinig CO2!) telt ook veel zwaarder dan permanent schoon uitlaatgas.

RDW verdenkt Suzuki en Jeep in sjoemeltest

Het was zeker niet alleen Volkswagen, die iets bedacht om de uitlaatgasmeting van diesels te misleiden. Wie dan nog meer? Keuringsinstantie RDW nam een aantal eerder door hen gekeurde auto's nader onder de loep. Zestien verdachte kandidaten rapporteerden ze en onderzochten hen verder. Twee konden geen goed excuus geven voor de RDW meetresultaten. Wat nu?

Sjoemelsoftware gevonden bij Suzuki en Jeep

Sjoemelsoftware gevonden bij Suzuki en Jeep

De Suzuki Vitara en de Jeep Grand Cherokee maken mogelijk gebruik van sjoemelsoftware. Dat stelt de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), die zestien voertuigen nader onderzocht. Beide voertuigen schakelen het systeem om de uitstoot van stikstofoxide te beperken zonder afdoende reden uit. De RDW heeft het Openbaar Ministerie van de resultaten van de test op de hoogte gesteld.

Hoe doe je dat, onderzoeken of de motormanagemantsoftware een defeat device bevat? Stap 1: neem een sjoemeldiesel.

Sjoemelen Chevrolet, Hyundai, Jeep, Kia, Opel, Suzuki en Volvo net zo...

Ok, Volkswagen sjoemelde met de emissies. In een typegoedkeuringstest was zo'n VW EA 189-diesel het braafste jongetje van de klas. Maar eenmaal op straat gingen alle emissieremmen los. Een software trucje dat 'defeat device' genoemd wordt. Grote vraag: gebruiken andere autofabrikanten ook defeat devices? RDW onderzocht het…

Suzuki Baleno, niet spectaculair? Suzuki’s nieuwe 5-deurshatchback is belangrijk nieuws. Vergelijkbaar met pak ‘m beet een vijfdeurs Clio, maar wel zo’n 140 kg lichter. Kentekengewicht: 840 kg!

Suzuki rekent af met obesitas

Op 3 maart begint het Autosalon van Genève. De beursvloer staat er bomvol spectaculair autonieuws. Veyron-opvolger Bugatti Chiron staat er, net als de Lamborghini Centenario en de Maserati Levante. Spectaculair inderdaad. Maar belangrijker nieuws vinden we bij… Suzuki. De nieuwe vijfdeurs Baleno weegt namelijk maar... 840 kg!

Weer zes strenge Euro NCAP-tests

Weer zes strenge Euro NCAP-tests

Vier van de zes recentste veiligheidstests bij Euro NCAP leverden de maximale vijf sterren op. Zelfs bij de verzwaarde eisen aan vooral ...

Sergoyne-video: waarom valt Suzuki Grand Vitara stil?

Sergoyne-video: waarom valt Suzuki Grand Vitara stil?

Een Suzuki Grand Vitara valt stil zodra de dieselmotor op temperatuur is. Wat is er aan de hand? Kan het iets te maken hebben met slijtage van de ...

Nog meer nieuws van de Shanghai autoshow

Nog meer nieuws van de Shanghai autoshow

Het is een teken aan de wand: voor autonieuws moeten we steeds meer in China zijn. De autoshow in zakencentrum Shanghai is nu open, en biedt nog meer ...

Londen krijgt waterstofstations

Londen krijgt waterstofstations

Air Product laat weten dat ze in de Britse hoofdstad een netwerk van tankstations voor waterstof mogen aanleggen. Daarmee wil Londen zich voorbereiden ...

Suzuki klaar voor brandstofcelproductie

Suzuki klaar voor brandstofcelproductie

Samen met het Britse Intelligent Energy heeft Suzuki in Japan een seriefabricage opgezet voor brandstofcellen. De techniek komt van Intelligent Energy, het gezamenlijk bedrijf heet Smile FC. Er kunnen luchtgekoelde brandstofcellen gemaakt worden voor allerlei toepassingen, waaronder Suzuki voertuigen.